Taras as satires in the interpretation of decoloniality
HTML (ES)
PDF (ES)
XML (ES)

Keywords

tares
satires
decoloniality
planetary
deconstruction

How to Cite

Rodríguez, M. (2022). Taras as satires in the interpretation of decoloniality. Revista nuestrAmérica, (20), e6907459. https://doi.org/10.5281/zenodo.6907459

Abstract

In the present transmethodical rhizomatic inquiry, with the complex transparadigm, tares are analyzed as satires in the interpretation of decoloniality with the rhizomatic transmethod, deconstruction, where the first person of the author and her liberation in the construction is essential. Sentiments overlooked in coloniality are revealed. In the reconstruction as a continuation in the line of research: transepistemologies of knowledge-knowledge and transcomplex transmethodologies, in the ardor of planetary decoloniality, de-linkages and constant re-linkages are revealed, facts that incite us to go through the sieve of supervision and sharpen the claws of liberation, be careful that not all opposition to coloniality in appearance is decolonial. We detach ourselves from our own defects inherited from the long modernist-postmodernist-colonial subjugation. We must achieve the commitment to safeguard what is ours, go to the most intimate subjugated social imaginaries in which we are inferior to the Eurocentric, we are full of these minimizations even in the middle of the era called re-civilization.

https://doi.org/10.5281/zenodo.6907459
HTML (ES)
PDF (ES)
XML (ES)

References

Abuelafia, Emmanuel y Saboin José Luis. 2020. Una mirada a futuro para Venezuela. Bogotá: Banco Interamericano de Desarrollo.

Andrade, Manuel. 2020. «La Teoría Crítica y el pensamiento decolonial: hacia un proyecto emancipatorio post-occidental». Revista Mexicana de Ciencias Políticas y Sociales, n.o 238: 131-154. http://dx.doi.org/10.22201/fcpys.2448492xe.2020.238.67363

Díaz Pérez, Vianney. 2017. «El pensamiento decolonial: una apuesta por los saberes ancestrales para la construcción de la identidad latinoamericana». Actualidades Pedagógicas, n.o 70: 125-45. http://dx.doi.org/10.19052/ap.4177

Dussel, Enrique. 2017. Filosofías del sur. Descolonización y transmodernidad. Ciudad de México: Akal.

Freire, Paulo. 2008. Cartas a quien pretende enseñar. Buenos Aires: Siglo XXI.

Fortunato, Ivan. 2022. «Lecciones de transmétodo: qué se puede aprender de Milagros Elena Rodríguez». Entretextos 16, n.o 30: 46-55. https://doi.org/10.5281/zenodo.6409941

Gil, Ricardo. 2020. «El olvido del ser». GICOS 5, n.o 1: 102-11.

Lara, Jonnhy. 2015. «Pensamiento decolonial como instrumento transgresor de la globalización». Analéctica 1, n.o 10: 1-20. https://doi.org/10.5281/zenodo.3911830

Linares, Gainioska y Linares. Gaidibeth. 2019. «Éxodo del docente universitario en Venezuela». Revista Scientific 11, 141-62. https://doi.org/10.29394/Scientific.issn.2542-2987.2019.4.14.7.141-162

Maldonado-Torres, Nelsón. 2007. «On the Coloniality of Being: Contributions to the Development of a Concept». Cultural Studies 21, nº 2-3: 240-270.

Maldonado-Torres, Nelsón. 2015. «Transdisciplinariedad y decolonialidad». Quaderna. Disponible en: http://quaderna.org/?p=418 Consultado el: 14 de julio 2020.

McDonell, Gavan. 1998. «¿Qué es la transdisciplinariedad? Simposio Internacional de Transdisciplinariedad». http://www.unesco.org.

Méndez, Johan y Mendoza, Edgar. 2017. Del sujeto moderno al sujeto decolonial. Una aproximación epistémica para la emancipación desde la filosofía latinoamericana. Caracas: Fondo Editorial UNERMB.

Mignolo, Walter. 2002. «The geopolitics of knowlage and the colonial difference». The South Atlantic Quarterly 101, nº 1: 57-96.

Mignolo, Walter. 2009. «La idea de America Latina (la derecha, la izquierda y la opción decolonial)». Crítica y emancipación, nº 2: 251-276.

Mignolo, Walter. 2017. «Interview – Walter Mignolo/Part 2: Key Concepts» Entrevista por E-International Relations para E-International Relations, 21 enero. https://www.e-ir.info/2017/01/21/interview-walter-mignolopart-2-key-concepts/

Mignolo, Walter. 2010. Desobediencia epistémica: retórica de la modernidad, lógica de la colonialidad y gramática de la descolonialidad. Buenos Aires: Del Signo.

Mirabal Rodríguez, Mireya. 2022. «La educación municipalizada desde la hermenéutica comprensiva ecosofía y diatópica como transmétodo rizomático». Entretextos 16, n.o 30: 69-79. https://doi.org/10.5281/zenodo.6415299

Morín, Edgar. 2020. Edgar Morín, palabras de sabiduría. https://www.climaterra.org/post/edgar-morin-palabras-de-sabidur%C3%ADa

Osorio, Sergio. 2011. «La metamorfosis de la humanidad en la era planetaria y la emergencia de la antropolítica». Revista de Relaciones internacionales estrategia y seguridad 6, n.o 2: 139-61. https://doi.org/10.18359/ries.108

Osorio, Sergio. 2012. Cátedra humanitas. Edgar Morín: pensador planetario. Colombia: Universidad Militar Nueva Granada. México: Multiversidad Mundo Real.

Petruccelli, Ariel. 2020. «Teoría y práctica decolonial: un examen crítico». Políticas de la Memoria, n.o 20: 45-62. https://doi.org/10.47195/20.649

Prääts, Siim. 2020. «La ironía como herramienta en la deconstrucción de la ideología colonial. Un estudio de dos obras de Augusto Monterroso». https://www.diva-portal.org/smash/get/diva2:1435440/FULLTEXT01.pdf

Puentes, Juan. 2014. «La investigación decolonial y sus límites». Analéctica 0, n.o 3: 1-11. https://arkhoediciones.com/analectica/analectica/index.php/analectica/article/view/99

Quijano, Anibal. 1992. «Colonialidad y modernidad/racionalidad». Perú Indígena 13, n.o 29: 11-20.

R. Magalhães, Zé. 2021. «¿Qué es lo decolonial? cosmopolítica y descolonización del pensamiento». Das Questões 8, n.o 2: 3-10. https://periodicos.unb.br/index.php/dasquestoes/article/view/37677

Rincón, Oriana, Keila Millán y Omar Rincón. 2015. «El asunto decolonial: Conceptos y debates. Perspectivas». Revista de Historia, Geografía, Arte y Cultura, n.o 5: 75-95. http://perspectivas.unermb.web.ve/index.php/Perspectivas/article/view/162

Rodríguez, Milagros Elena e Ivan Fortunato. 2021. «Males da psique na educação: urgência na religação do pensamento». Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação 16, n.o 3: 1754-74. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=619869094003

Rodríguez, Milagros Elena y José Lemus. 2020. «La educación venezolana en tiempos de pandemia: ¡Yo sólo sé que no sé nada!». Revista Arjé (Especial) 14, n.o 27: 705-26. http://www.arje.bc.uc.edu.ve/arj27e/art09.pdf

Rodríguez, Milagros Elena e Isabel Peleteiro Vázquez. 2020. «Antropolítica en Venezuela: un cuenco de mendigo, más aún en tiempos de pandemia 2020». SUMMA. Revista Disciplinaria En Ciencias económicas y Sociales 2(Especial): 117-139. https://doi.org/10.47666/summa.2.esp.09

Rodríguez, Milagros Elena. 2019a. «Deconstrucción: un transmétodo rizomático transcomplejo en la transmodernidad». Sinergias educativas 4, nº 2: 43-58. https://doi.org/10.31876/se.v4i2.39

Rodríguez, Milagros Elena. 2019b. «Re-ligar como práctica emergente del pensamiento filosófico transmoderno». ORINOCO Pensamiento y Praxis, n.o 11: 13-33. https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/7798409.pdf

Rodríguez, Milagros Elena. 2020a «Religar ecosóficamente como urgencia transepistémica en la re-civilización de la humanidade». Revista Desenvolvimento Social 26, n. o 1; 169-88.

Rodríguez, Milagros Elena. 2020b. «¡Yo sólo sé que no sé nada! en época de pandemia!». Revista Arbitrada: Orinoco, Pensamiento y Praxis, n. o 12: 16-28.

Rodríguez, Milagros Elena. 2020c. «La investigación acción participativa compleja como transmétodo rizomático transcomplejo en la transmodernidad». Revista Internacional de Formação de Professores 5, n. o e020026: 1-27.

Rodríguez, Milagros Elena. 2021. «La decolonialidad planetaria como apodíctica de la transcomplejidad». RECIPEB: Revista Científico-Pedagógica do Bié 1, nº 1: 43-56.

Rodríguez, Milagros Elena. 2022. «Somos natureza na Terra-pátria: visões decoloniais do complexo planetario». Revista Educar Mais 6: 209-220. https://10.15536/reducarmais.6.2022.2723

Santos, Boaventura de Sousa y Aguiló, Antoni. 2019. Aprendizajes globales: descolonizar, desmercantilizar y despatriarcalizar desde las epistemologías del Sur. Barcelona: Icaria.

Santos, Boaventura de Sousa 2009. Una epistemología desde el Sur. México: CLACSO y Siglo XXI.

Santos, Boaventura de Sousa. 2011. «Epistemologías del Sur». Utopía y Praxis Latinoamericana 16, n.o 54: 17-39. https://produccioncientificaluz.org/index.php/utopia/article/view/3429

Valencia, Juan Carlos. 2012. «Eduardo Restrepo y Axel Rojas, Inflexión decolonial». Amerika 6. https://doi.org/10.4000/amerika.2963

Vallejo-Gómez, Nelsón. 2017. Humanizar la Tierra desde la ciudad y el campo: una utopía realista. Reflexiones con Edgar Morín en París (enero 2014). En Ciudadanía planetaria, coordinación por Juan Miguel González Velasco. Barranquilla: Universidad Autónoma del Caribe.

Velásquez Gutiérrez, Andrés. 2022. «Torbellino transmetódico: se hace camino al andar». Entretextos 16, n.o 30: 15-32. https://doi.org/10.5281/zenodo.6409490

Villegas Zerlin, Solveig. 2021. «Colonialidad, tradición histórica y modernización en los estudios del lenguaje». ENCUENTROS Revista de Ciencias Humanas, Teoría Social y Pensamiento Crítico, n.o 13: 60-72. http://doi.org/10.5281/zenodo.4395222

Walsh, Catherine. 2009. «Interculturalidad crítica y pe¬dagogía de-colonial: apuestas (des)de el in-surgir, re-existir y re-vivir». En Educación intercultural en América Latina: memorias, horizontes históricos y disyuntivas políticas, compilado por Patricia Mel¬garejo. México: Universidad Pedagógica Nacional-CONACIT, Plaza y Valdés.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

Copyright (c) 2022 Milagros Elena Rodríguez

Downloads

Download data is not yet available.