Childhoods as subjects of transformation in a worker-managed meat processing factory in Bahía Blanca, Argentina
HTML (ES)
PDF (ES)
XML (ES)

Keywords

children
popular education
participatory action research

How to Cite

Cané , R. (2022). Childhoods as subjects of transformation in a worker-managed meat processing factory in Bahía Blanca, Argentina. Revista nuestrAmérica, (20), e6916729. https://doi.org/10.5281/zenodo.8066943

ARK

https://nuestramerica.cl/ark:/53698.8066943

Abstract

The role of children as subjects of transformation has gained greater emphasis in recent years, especially product of the work different social movements or grassroots organizations, who shoulder the pedagogical labor education of their participants through different popular experiences. My research problem seeks to bring to light the place of children in reclaimed factories as political subjects.The present investigation is part of the “Industria Nacional de la Carne Obrera” meatpacking plant located in the city of Bahía Blanca, which has the particularity of being a worker-managed factory. My initial exposure to the fridge was due to a university extension project and I later continued my ties with it independently. The longest-lasting participation was as a guide in a space for popular education and school support together with colleagues from Sciences of Education, for a period of approximately two years (2016-2018). The current study included is part of the Bachelor's Thesis in Educational Sciences, the chosen methodology: Participatory Action Research, with anthropological data action strategies: interviews and individual groups, field records, participant observation and the record itself respect my own experience in the space of school support and popular education.

https://doi.org/10.5281/zenodo.8066943
HTML (ES)
PDF (ES)
XML (ES)

References

Ampudia, Marina y Roberto Elisalde. 2015. «Bachilleratos populares en la Argentina: movimiento pedagógico, cartografía social y educación popular». Revista Polifonías IV, n.o 7: 154-77. http://ciiesregion8.com.ar/portal/wp-content/uploads/2019/10/7-Ampudia.pdf

Apple, Michael. 2016. «Desafiando la neblina epistemológica: el papel de los educadores-activistas en la educación». Traducido del inglés por Hemisferio Izquierdo. Fragmento del artículo de Michael Apple: “Challenging the epistemological fog: The roles of the scholar/activist in education”, publicado en: European Educational Research Journal (EERJ) (DOI: 10.1177/1474904116647732) (http://eer.sagepub.com/), en mayo de 2016. https://acortar.link/e8Y16U

Becher, Pablo. 2017. «Educación popular: experiencias, prácticas y reflexiones en un barrio periférico de la ciudad de Bahía Blanca (2011- 2014)». Documentos de trabajo CEISO, n.o 2: 21-51. https://ri.conicet.gov.ar/handle/11336/58352

Brandão, Carlos Rodrigues. 2001. Repensando a pesquisa participante. São Paulo: Brasiliense.

Elias, Norbert. 1989. El proceso de la civilización. Investigaciones sociogenéticas y psicogenéticas. Fondo de Cultura Económica.

Fals Borda, Orlando. 1987. Investigación Participativa Instituto del Hombre. Montevideo: Ediciones de Ia Banda Oriental.

Figueiredo, Gustavo de Oliveira. 2015. «Investigación Acción Participativa: una alternativa para la epistemología social en Latinoamérica». Revista de investigación, n.o 86: 271-90. https://www.redalyc.org/pdf/3761/376144131014.pdf

Flores-Kastanis, Eduardo, Juny Montoya-Vargas y Daniel Suárez. 2009. «Investigación-acción participativa en la educación latinoamericana: un mapa de otra parte del mundo». Revista mexicana de investigación educativa 14, n.o 40: 289-308. https://www.redalyc.org/pdf/140/14004013.pdf

Freire, Paulo. 1982. La educación como práctica de la libertad. Siglo XXI

Freire, Paulo. 1999. La importancia de leer y el proceso de liberación. Siglo XXI.

Freire, Paulo. 2005. Pedagogía del oprimido. Siglo XXI.

Gadotti, Moacir. 2017. «Extensão Universitária: ¿Para qué?». Instituto Paulo Freire. https://acortar.link/bgxhwk

Gaitán, Lourdes y Manfred Liebel. 2011. «Los niños investigan su mundo». Ciudadanía y Derechos de Participación de los Niños. España: Universidad Pontificia Comillas; Síntesis.

Jenks, Chris. 1996. Childhood. Psychology Press. https://acortar.link/arnIOS

Korol, Claudia, comp. 2010. Resistencias populares a la recolonización del continente. Buenos Aires: América Libre. https://acortar.link/Mwrdz2

Korol, Claudia. 2015. «La educación popular como creación colectiva de saberes y de haceres». Polifonía Revista de Educación, n.o 7: 132-53. https://acortar.link/QCfZlp

Korol, Claudia. 2018. «El diálogo de saberes en la pedagogía feminista y en la educación popular». Publicación en la página web de Pañuelos en Rebeldía. Argentina. https://acortar.link/RpO1KS

Liebel, Manfred. 2007. «Paternalismo, participación y protagonismo infantil. Participación infantil y juvenil en América latina». En Participación infantil y juvenil en América Latina, coordinado por Yolanda Corona Caraveo y María Eugenia Linares Pontón, 113-46. México: UAM; Childwatch International Research Network; Universidad de Valencia. https://acortar.link/zXMNWR

Mayall, Berry. 2002. Towards a Sociology for Childhood. Thinking from Children’s Lives. Glasgow: Open University Press; McGraw-Hill Education.

McAdam, Doug y Sidney Tarrow. 1997. «Toward an Integrated Perspective on Social Movements and Revolution». En Comparative Politics: Rationality, Culture, and Structure, editado por Lichbach Mark Irving y Alan S. Zuckerman, 142. Cambridge: Cambridge University Press.

Morales, Santiago y Gabriela Magistris, comps. 2018. Niñez en movimiento Del adultocentrismo a la emancipación. Buenos Aires: Chirimbote; El Colectivo; Ternura Revelde.

Padawer, Ana, Gabriela Scarfó, Marina Rubinstein y Marina Visintín. 2009. «Movimientos sociales y educación: debates sobre la transicionalidad de la infancia y de la juventud en distintos contextos de socialización». Intersecciones en antropología 10, n.o 1: 141-53. https://acortar.link/cbTq6B

Pichon-Rivière, Enrique. 1971. Del Psicoanálisis a la Psicología Social. Buenos Aires: Galerna.

Rodríguez, Lidia, Carlos Marin, Silvia Moreno y María Rubano. 2007. «Paulo Freire: una pedagogía desde América Latina». Ciencia, Docencia y Tecnología XVIII, n.o 34: 129-71. https://www.redalyc.org/pdf/145/14503404.pdf

Shabel, Paula. 2014. «Los niños y niñas como constructores de conocimiento: un caso de investigación participativa». Revista Latinoamericana de Ciencias Sociales, Niñez y Juventud 12, n.o 1: 159-70. http://www.scielo.org.co/pdf/rlcs/v12n1/v12n1a09.pdf

Sirvent, María Teresa y Luis Rigal. 2012. Investigación acción participativa. Un desafío de nuestros tiempos para la construcción de una sociedad democrática. Proyecto Páramo Andino. http://hdl.handle.net/20.500.11761/32967

Sirvent, María Teresa, Amanda Toubes, Hilda Santos, Sandra Llosa y Claudia Lomagno. 2006. «Revisión del concepto de Educación No Formal». Cuadernos de Cátedra de la Facultad de Filosofía y Letras, Buenos Aires: Oficina de Publicaciones de la Facultad de Filosofía y Letras (OPFYL). Universidad de Buenos Aires. https://acortar.link/gNzVRE

Sirvent, María Teresa, Sandra Llosa, Claudia Lomagno y alumnos de la Cátedra de Educación No Formal. 2005. «Las demandas por educación de los jóvenes y adultos de sectores populares; aspectos referidos a esta problemática en los planes de estudio de Ciencias de la Educación». Exposición en Jornadas sobre Trabajos de Campo e Investigación. Departamento de Ciencias de la Educación, Facultad de Filosofía y Letras, Universidad de Buenos Aires. Buenos Aires. 21-28

Sirvent, María Teresa. 2003. «Educación Popular de Jóvenes y Adultos y Participación Social: Una Historia y Unpresente». Revista Temas em Educação, n.o 12.

Sirvent, María Teresa. 2003. «El proceso de investigación». Ficha I. Cátedra de Investigación y Estadística Educacional I. Facultad de Filosofía y Letras. Universidad de Buenos Aires: OPFyL. https://acortar.link/OfIwIC

Tommasino, Humberto y Nicolás Rodríguez. 2010. «Tres tesis básicas sobre extensión y prácticas integrales en la Universidad de la República». Cuadernos de Extensión, n.o 1: 19-42. https://acortar.link/x0vPNG

Torres Carrillo, Alfonso. 2013. «A Educação Popular como prática política e pedagógica emancipadora». En Educação popular: lugar de construção social coletiva, organizado por Danilo Streck y Maria Teresa Esteban. Petrópolis: Vozes.

Visotsky, Jessica. 2003. «Analfabetismo-alfabetización en Bahía Blanca. Conocer: identidad y cambio». En Lecciones de Paulo Freire. Cruzando fronteras: experiencias que se completan., coordinado por Moacir Gadotti, Margarita Gomez, Lutgardes Freire, 161-210. Buenos Aires: CLACSO. https://acortar.link/71gwAx

Zibechi, Raúl. 2005. «La educación en los movimientos sociales». Programa de las Américas del Centro de Relaciones Internacionales.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

Copyright (c) 2022 Romina Belén Cané

Downloads

Download data is not yet available.