Reflections on the Importance of Territory in the Transformation of the UPEL Specialization in Bilingual and Intercultural Education (SBIE) Curriculum, Venezuela
PDF Redalyc (ES)
PDF JSTOR (ES)

Keywords

How to Cite

Ramírez Duque, M. (2017). Reflections on the Importance of Territory in the Transformation of the UPEL Specialization in Bilingual and Intercultural Education (SBIE) Curriculum, Venezuela. Revista nuestrAmérica, 5(9), 99–119. Retrieved from https://nuestramerica.cl/ojs/index.php/nuestramerica/article/view/e48697724

Abstract

This essay is result of my participation in the meetings for the curriculum transformation of the SBIE of the Universidad Pedagógica Experimental Libertador (UPEL) (Liberator Experimental Pedagogical University) between 2008 and 2012. The polyphony of voices during those meetings evidenced that territory is one of the markers of identity that works as an interrelating and interdependent network of essential categories for survival and social cohesion. I propose that universities with specializations in BIE should mainstream the curriculum from an up-to-date, holistic and critical vision that departs from an indigenous perspective of territory.

PDF Redalyc (ES)
PDF JSTOR (ES)

References

Aguilar Castro, Vladimir. 2008. Derechos indígenas pendientes en Venezuela. Mérida: ULA-CEPSAL-GTAI.

Bourdieu, Pierre y Jean-Claude Passeron. 1977. La reproducción. Elementos para una teoría del sistema de enseñanza. Barcelona: LAIA.

Broda, Johana y Félix Báez-Jorge, coords. 2001. Cosmovisión, ritual e identidad de los pueblos indígenas de México. México: CNCA-FCE.

Dietz, Gunther y Laura Mateos. 2011. Interculturalidad y Educación Intercultural en México. Un análisis de los discursos nacionales e internacionales en su impacto en los modelos educativos mexicanos. México: SEP-CGEIB.

Gasché, Jorge. 2009. “De hablar de la educación intercultural indígena a hacerla”. Mundo Amazónico 1: 111-134. Disponible en http://www.revistas.unal.edu.co/index.php/imanimundo/article/view/9414/13865 (Consultada el 11 de enero de 2011)

González, Felipe. 2004. “La construcción de un modelo de educación superiorintercultural. La Universidad Intercultural”. Ciencia Ergo Sum 11 (noviembre): 303-307.

Goodson, Ivor. 1975. Currículo: teoria e história. Petrópolis: Vozes.

Mato, Daniel, coord. 2008. Diversidad cultural e interculturalidad en educación superior. Experiencias en América Latina. Caracas: UNESCO-IESALC. Disponible en: http://unesdoc.unesco.org/images/0018/001838/183804s.pdf (Consultada el 20 de enero de 2013)

Mato, Daniel. 2009. Educación Superior, Colaboración Intercultural y Desarrollo Sostenible/Buen Vivir. Experiencias en América Latina. Caracas: UNESCO-IESALC. Disponible en www.iesalc.unesco.org.ve/dmdocuments/biblioteca/libros/version_final.pdf (Consultada el 11 de enero de 2011)

Miguel, Antonio y María Ángela Miorim. 2004. História na Educação Matemática. Propostas e desafios. São Paulo: Autêntica

Navarro Vázquez, Claudia Mónica. 2006. Políticas de la memoria en la construcción identitaria en Ramada. Cochabamba: PROEIB Andes/Plural/UMSS.

Lara, José. 2008. La educación propia en los contextos indígenas de Venezuela. Tesis para optar al título de Doctor. Universidad Nacional Experimental “Rómulo Gallegos”, San Juan de los Morros.

Surrallés, Alexandre y Pedro García Hierro, eds. 2004. Tierra Adentro Territorio indígena y percepción del entorno. Perú: IWGIA.

Tapiero Vásquez, Elías y Bernardo García Quiroga. 2009. “Integración curricular neosistémica: complejidad y reto para la educación colombiana”. Revista Educación y Pedagogía 53 (enero-abril): 87-102.

Young, Michael. 2000. O currículo do futuro. Campinas: Papirus.

Young, Michael y Geoff Whitty, eds. 1977. Society, state and schooling. Ringmer: Falmer.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

Copyright (c) 2017 Array

Downloads

Download data is not yet available.