Theoretical review of the funerary rituals of Painé Güor and Calfucurá
PDF (ES)
XML (ES)
PDF Redalyc (ES)

Keywords

rituales
feminismos
metodologías
mapuche
rankülche

How to Cite

Hernández, G. . (2020). Theoretical review of the funerary rituals of Painé Güor and Calfucurá: Theoretical review of the funerary rituals of Painé Güor and Calfucurá. Revista nuestrAmérica, 8(15), e6506843. https://doi.org/10.5281/zenodo.6506843

Abstract

The main objective of this work is to analyze the interpretations of the funerary rituals of Painé Güor and Calfucurá initiated by the archeologist Alberto Rex González, continued by the historian Raúl Mandrini and reviewed in part by the anthropologist Marta Bechis. In this context, both the evidence and the documentary absence of the murder of widows, which they call suttee or sati, is an indicator that accounts for the political organization of the indigenous peoples of the Pampas region. From qualitative and interpretive feminist epistemological and methodological perspectives we question the use of the suttee label because it has its origin in India and its knowledge cannot be separated from the English colonial interpretations, because there is no data that the widows wanted to die -it could justify it its use - and because it does not take into account the characteristics of the struggles for political power in these border areas.

https://doi.org/10.5281/zenodo.6506843
PDF (ES)
XML (ES)
PDF Redalyc (ES)

References

Avendaño, Santiago. 1867 “Muerte del Cacique Painé”. Revista de Buenos Aires. Periódico de Historia Americana, Literatura y Derecho, 57 (XV): 76-83.

Avendaño, Santiago. 2000. Usos y costumbres de los indios de La Pampa, (Recopilación del P. Meirando Hux). Segunda Parte de las Memorias del ex cautivo Santiago Avendaño. Buenos Aires: Elefante Blanco.

Bechis, Martha.1999. “La vida social de las biografías: Juan Calfucurá ‘líder total’ de una sociedad sin estado”. En El método biográfico. La reconstrucción de la sociedad a partir de los actores, compilado por Ruth Sautu, 183-207. Buenos Aires: Universidad de Belgrano.

Coña, Pascual. 1984. Memorias de un cacique mapuche, (Compilado por Ernesto W. de Moesbach). Santiago de Chile: Pehuén Editores.

Endere, María Luz y Curtoni, Rafael. 2006. “Entre lonkos y 'ólogos'. La participación de la comunidad indígena rankülche de Argentina en la investigación histórica”. Arqueología Suramericana/ Arqueología Sul-americana 2 (1): 72-92.

Fernández, Jorge. 1998. Historia de los ranqueles. Buenos Aires: Instituto Nacional de Antropología y Pensamiento Latinoamericano, Presidencia de la Nación, Secretaría de Cultura.

González, Alberto Rex. 1979. “Las exequias de Painé Güor”. Relaciones de la Sociedad Argentina de Antropología (XIII): 137-162.

Hernández, Graciela. 2015. “Una vuelta a la casa bonita. Un bricolage interpretativo de las fuentes documentales sobre los rituales de menarquía de los pueblos originarios de la Patagonia argentina (Siglos XIX y XX)”. Runa, Archivo para las ciencias del hombre 36 (29): 75- 91.

Hernández, Graciela. 2016. “Pliegues y repliegues del género y la memoria. La poligamia en un trabajo de historia oral con mujeres, en espacios de alfabetización de adulto/as. (Bahía Blanca (1995-2013)”. La Aljaba XX: 145-65.

Hux, Meirado. 2004. Memorias del ex cautivo Santiago Avendaño. Buenos Aires: Elefante Blanco.

Lenz, Rodolfo. 1896. Estudios araucanos. Santiago de Chile: Imprenta Cervantes.

Mandrini, Raúl. 1994. “Sobre el suttee entre los indígenas de las llanuras argentinas, Nuevos datos e interpretaciones sobre el origen y práctica”. Anales de Antropología 3l: 26l-78.

Pérez Gras, María Laura. 2013. Relatos de Cautiverio. El legado literario de tres cautivos de los indios en la Argentina del Siglo XIX. Tesis doctoral, Universidad del Salvador, Biblioteca Virtual Miguel de Cervantes. Acceso el 18 de marzo de 2019 en: http://www.cervantesvirtual.com/obra/relatos-de-cautiverio--el-legado-de-tres-cautivos-de-los-indios-en-la-argentina-del-siglo-xix/

Segato, Rita. 2013. La escritura en el cuerpo de las mujeres asesinadas en Ciudad Juárez. Buenos Aires: Tinta Limón.

Spivak, Gayatri. 2003. “¿Puede hablar el subalterno?”. Revista Colombiana de Antropología 39, 297-364. http://sgpwe.izt.uam.mx/files/users/uami/nivon/curso_2013/SPIVAk_puede_hablar_el_subalterno.pdf

Tavella, Roberto. 1924. Las misiones salesianas a la pampa. Buenos Aires: Talleres Gráfico Argentinos, Rosso y Compañía.

Thompson, Edward .1928. Suttee A Historical And Philosophical Enquiry Into The Hindu Rite Of Window Burning. London: George Allen & Unwin Ltd. https://archive.org/search.php?query=creator%3A%22Edward+Thompson%22

Yunque, Álvaro. 1956. Calfucurá y la conquista de las pampas. Buenos Aires: Ediciones Antonio Zamora

Zeballos, Estanislao. 1955. Painé y la dinastía de los zorros. Buenos Aires: Ediciones Hachette.

Taussig, Michael. 1993. Mimesis and Alterity; A Particular History of the Senses. New York-London: Routledge.

Turner, Víctor. 1999. La Selva de los símbolos, México: Ediciones Siglo XXI.

Van Gennep, Arnold. 1960. The rites of passage. Chicago: The University of Chicago Press.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

Copyright (c) 2020 Graciela Hernández

Downloads

Download data is not yet available.