Abstract
This article is an analysis of a real case of school bullying, viewed from the victim’s experience; information was gathered through an unstructured face-to-face interview with the participant, establishing a conversation that covered topics where responses led to further discussions. For the development of the study, the concept of school bullying, or Bullying, and data from various studies clarifying the issue, possible causes, and those involved in the bullying were addressed. It is concluded that school bullying, known as Bullying, constitutes a behavioral problem that leads to an emotional health issue, which in turn results in a mental health problem.
References
Cano-Echeverri, Margarita María y Jorge Enrique Vargas-González. 2018. «Actores del acoso escolar». Revista médica Risaralda 24, n.o1: 60-66. ISSN 0122-0667 http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0122-06672018000100011
Mendieta, Lenin, Flor María Arteaga y Jhon Chamba. 2019. «El acoso escolar en la educación general básica, institución Santo Domingo de los Tsáchilas, en Ecuador».
Panorama 13, n.o 25: 104-15. ISSN-e 2145-308X. https://doi.org/10.15765/pnrm.v13i25.1330 https://www.redalyc.org/journal/3439/343963314010/html/
Ministerio de Educación del Ecuador. 2023. «Educación y competencias». https://educacion.gob.ec/wp-content/uploads/downloads/2023/07/educacion_competencias.pdf
Miranda, José Javier. 2022. «Lewin, K. (1951). La teoría de campo en la ciencia social». Comunitania, n.o 24: 99-102. ISSN 2173-0512. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=8822201
Organización Panamericana de la Salud. 2023. «OPS trabaja en la prevención de las violencias y en el abordaje integral de la salud mental de adolescentes y jóvenes». https://www.paho.org/es/noticias/24-8-2023-ops-trabaja-prevencion-violencias-abordaje-integral-salud-mental-adolescentes
Pereyra, Marina. 2022. «El bullying, reflejo de la ausencia de amor en la familia». El Tiempo, 2 de julio. https://www.udep.edu.pe/hoy/2022/07/bullying-reflejo-de-ausencia-de-amor-en-familia/
Torres, Arturo. 2016. «Kurt Lewin y la Teoría del Campo: el nacimiento de la psicología Social». https://psicologiaymente.com/social/kurt-lewin-teoria-del-campo
Torrico Linares, Esperanza., Carmen Santín Vilariño, Montserrat Andrés Villas, Susana Menéndez Álvarez-Dardet y María José López López. 2002. «El modelo ecológico de Bronfrenbrenner como marco teórico de la Psicooncología». Anales de psicología18, n.o 1: 45-59. ISSN 0212-9728. https://www.um.es/analesps/v18/v18_1/03-18_1.pdf
UNICEF/ECU. 2017. «1 de cada 5 estudiantes ha sufrido de acoso escolar en el Ecuador». https://www.unicef.org/ecuador/comunicados-prensa/1-de-cada-5-estudiantes-ha-sufrido-de-acoso-escolar-en-el-ecuador
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by-nc-sa/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Copyright (c) 2024 Cecilia del Carmen Marcillo