School Bullying, Implications for Mental and Emotional Health
PDF (ES)
HTML (ES)

Keywords

school bullying
aggression
misteatment

How to Cite

Marcillo, C. . (2024). School Bullying, Implications for Mental and Emotional Health. Revista nuestrAmérica, (24), e12696736. https://doi.org/10.5281/zenodo.12696736

ARK

https://nuestramerica.cl/ark:/53698.12696736

Abstract

This article is an analysis of a real case of school bullying, viewed from the victim’s experience; information was gathered through an unstructured face-to-face interview with the participant, establishing a conversation that covered topics where responses led to further discussions. For the development of the study, the concept of school bullying, or Bullying, and data from various studies clarifying the issue, possible causes, and those involved in the bullying were addressed. It is concluded that school bullying, known as Bullying, constitutes a behavioral problem that leads to an emotional health issue, which in turn results in a mental health problem.

https://doi.org/10.5281/zenodo.12696736
PDF (ES)
HTML (ES)

References

Cano-Echeverri, Margarita María y Jorge Enrique Vargas-González. 2018. «Actores del acoso escolar». Revista médica Risaralda 24, n.o1: 60-66. ISSN 0122-0667 http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0122-06672018000100011

Mendieta, Lenin, Flor María Arteaga y Jhon Chamba. 2019. «El acoso escolar en la educación general básica, institución Santo Domingo de los Tsáchilas, en Ecuador».

Panorama 13, n.o 25: 104-15. ISSN-e 2145-308X. https://doi.org/10.15765/pnrm.v13i25.1330 https://www.redalyc.org/journal/3439/343963314010/html/

Ministerio de Educación del Ecuador. 2023. «Educación y competencias». https://educacion.gob.ec/wp-content/uploads/downloads/2023/07/educacion_competencias.pdf

Miranda, José Javier. 2022. «Lewin, K. (1951). La teoría de campo en la ciencia social». Comunitania, n.o 24: 99-102. ISSN 2173-0512. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=8822201

Organización Panamericana de la Salud. 2023. «OPS trabaja en la prevención de las violencias y en el abordaje integral de la salud mental de adolescentes y jóvenes». https://www.paho.org/es/noticias/24-8-2023-ops-trabaja-prevencion-violencias-abordaje-integral-salud-mental-adolescentes

Pereyra, Marina. 2022. «El bullying, reflejo de la ausencia de amor en la familia». El Tiempo, 2 de julio. https://www.udep.edu.pe/hoy/2022/07/bullying-reflejo-de-ausencia-de-amor-en-familia/

Torres, Arturo. 2016. «Kurt Lewin y la Teoría del Campo: el nacimiento de la psicología Social». https://psicologiaymente.com/social/kurt-lewin-teoria-del-campo

Torrico Linares, Esperanza., Carmen Santín Vilariño, Montserrat Andrés Villas, Susana Menéndez Álvarez-Dardet y María José López López. 2002. «El modelo ecológico de Bronfrenbrenner como marco teórico de la Psicooncología». Anales de psicología18, n.o 1: 45-59. ISSN 0212-9728. https://www.um.es/analesps/v18/v18_1/03-18_1.pdf

UNICEF/ECU. 2017. «1 de cada 5 estudiantes ha sufrido de acoso escolar en el Ecuador». https://www.unicef.org/ecuador/comunicados-prensa/1-de-cada-5-estudiantes-ha-sufrido-de-acoso-escolar-en-el-ecuador

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

Copyright (c) 2024 Cecilia del Carmen Marcillo

Downloads

Download data is not yet available.