Social rap and new ethnic identities in Urraka negra and El indio Javi
HTML (ES)
PDF (ES)
XML (ES)

Keywords

social rap
indigenous rap
interseccionalidades
social image

How to Cite

Arias, M. (2023). Social rap and new ethnic identities in Urraka negra and El indio Javi. Revista nuestrAmérica, (21), e7834704. https://doi.org/10.5281/zenodo.7834704

Abstract

Social rap can be focused on multiple perspectives: aestetic, cultural, artistic, political, and economic. Specifically in terms of ´social rap´ (Caldwell, 2008) or ´conscius rap,´ this genre implies conflicts that involve social groups and reinforces some aspects of identity construction. This paper centers on two social rap projects associated with a Mapuche cosmovision: Urraka Negra MC y El indio Javi, in order to describe and analize how intersectionalities articulate in their poetics and artistic personas. It can be observed that in Urraka Negra MC 's discoursive space, the categories of gender and ethnicity are indissociably aritculated, whereas in that of El indio Javi, social class and ethnicity variables become noticeable. Both artists, with their singularities, enact (bring to life) a social image of rap artists as chroniclers and agents of social change.

https://doi.org/10.5281/zenodo.7834704
HTML (ES)
PDF (ES)
XML (ES)

References

Alim, Salim y Alastair PennyCook. 2007. «Global Linguistic Flows: Hip-Hop Culture (s), Identities, and the Politics of Language Education». Journal or language, identity and education 6, n.o 2: 89-100. https://doi.org/10.1080/15348450701341238

Alim, Salim. 2006. Roc the mic right. The language of Hip Hop Culture. New York: Routledge.

Alvarado Alamo, Rosmery Mariela. 2018. «Apropiación y construcción del sujeto en la escena subterránea del movimiento hip hop peruano». Cuadernos de Etnomusicología, n.o 12: 138-152. https://www.sibetrans.com/etno/public/docs/11-rosmery-alvarado.pdf

Álvarez-Mosquera, Pedro. 2012. Identidad y language crossing. El uso de inglés afroamericano por raperos blancos. Berlín: Peter Lang.

Androutsopoulos, Janis. 2010. The languages of Global Hip Hop. Multilingualism, Ethnicity and Genre in Germany’s Migrant Hip Hop. Continuum International Publishing Group. https://jannisandroutsopoulos.files.wordpress.com/2009/12/androutsopoulos-2010-multilingualism-ethnicity-and-genre.pdf

Benítez Vasconcelos, Osiris Israel. 2021. «Y así lo hacemos por aquí. Escenas musicales emergentes: la escena rapera oaxaqueña». Tesis de Maestría. Universidad Benito Juárez.

Bouneau, Laureant, Fif Tobossi y Tonie Behar. 2014. Le rap est la musique préféreé de fraçais. Francia: Don Quichotte éditions.

Butler, Judith. 2001. «Fundamentos Contingentes: el Feminismo y la Cuestión del “postmodernismo”». La Ventana 2, n.o 13: 7-41. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=5202163

Caldwell, David. 2008. «Affiliating with rap music: political rap or gangsta rap?». Novitas-ROYAL 2, n.o 1: 13-27. https://dergipark.org.tr/en/pub/novroy/issue/10821/130422

Camargo, Laura y Francisco Checa Fernández. 2022. «Interdiscursividad y variación estilística en la obra de Gata Cattana». Tono digital, n.o 42. http://www.tonosdigital.es/ojs/index.php/tonos/article/view/2931

Chang, Jeff. 2014. Generación Hip-Hop. La guerra de pandillas y el grafiti al gansta rap. Argentina: Caja negra editora.

Crenshaw, Kimberlé Williams. 1989. «Demarginalizing the Intersection of Race and Sex: A Black Feminist Critique of Antidiscrimination Doctrine, Feminist Theory and Antiracist Politics». University of Chicago Legal Forum 1989, n.o 1: 139-67. https://chicagounbound.uchicago.edu/cgi/viewcontent.cgi?article=1052&context=uclf

Crenshaw, Kimberlé Williams. 2012. «Cartografiando los márgenes Interseccionalidad, políticas identitarias, y violencia contra las mujeres de color». En Intersecciones: cuerpos y sexualidades en la encrucijada. Temas contemporáneos, editado por Raquel (Lucas) Platero, 87-122. http://jmporquer.com/wp-content/uploads/2020/11/2020_EdG_Williams-Crenshaw_Cartografiando-los-margenes.pdf

Cutler, Cecelia. 2007. «Hip-Hop Language in Sociolinguistics and Beyond». Language and Linguistics Compass 1, n.o 5: 519-38. https://doi.org/10.1111/j.1749-818X.2007.00021.x

Deditius, Sabina. 2015. «El insulto como ritual en la Batalla de Rap. Estudio pragmalingüístico». Tesis doctoral. Universidad de Silesia.

El Chojín y Francisco Reyes. 2010. Rap. 25 años de rimas. Un recorrido por la historia del rap en España. Barcelona: Viceversa.

Fant, Lars y Luisa Granato de Grasso. 2002. «Cortesía y gestión interrelacional: hacia un nuevo marco conceptual». SIIS Working Papers IV.

Flores Ohlson, Linda. 2009. «El cambio de código español/inglés en la letra del rap “Mentirosa” de Mellow Man Ace». Moderna Språk 102, n.o 2: 84-95. https://doi.org/10.58221/mosp.v102i2.8509

Frith, Simon. 2003. Música e identidad. En Cuestiones de Identidad, editado por Stuard Hall y Paul du Gay, 181-213. España: Amorrortu.

Garcés Montoya, Ángela, Paula Tamargo y José Medina Holguín. 2007. «Territorialidad y hip hop en Medellín». Anagramas 5, n.o 10: 125-38. https://revistas.udem.edu.co/index.php/anagramas/article/view/777

Goffman, Erving. 1967. Interaction Ritual: Essays on face-to-face behavior. New York, NY: Doubleday Anchor.

Gumperz, John. 1971. «Social meaning in Linguistic Structures: code switching in Norway». Language in Social Groups, 274-310. Stanford University Press.

Gumperz, John. 1982. «Conversational code switching». En Discourse Strategies, 59-99. Cambridge University Press. https://doi.org/10.1017/CBO9780511611834.006

Haddad, Rosario, Victoria Beiras del Carril, Noelia Enriz y Mariana García Palacios. 2019. «Experiencias musicales juveniles. Las prácticas musicales religiosas y el rap entre jóvenes toba/qom y mbyrá guaraní». En Experiencias formativas interculturales de jóvenes tobas/qom, wichí y mbyá-guaraní de Argentina, compilado por Ana Carolina Hecht, Mariana García Palacios y Noelia Enriz, 37-50. Buenos Aires: Grupo Editor Universitario. http://biblioteca.clacso.edu.ar/clacso/se/20201014062658/Experiencias-formativas.pdf

Haddad, Rosario. 2020. «El rap originario como expresión cultural en América Latina». Actas del XII Congreso de la IASPM-AL. Mendoza.

Heller, Mónica. 2009. Bilingualism. Language, Culture, and Society. Inglaterra: Cambridge University Press.

Hernández Mejía, Nicolás. 2017. «Rap originario. Experiencias de vida y prácticas estéticas de jóvenes indígenas en la Ciudad de México». Tesis de Maestría. CIESAS. México.

Iglesias Botrán, Ana María. 2014. «El rap francés como historia urbana: un objeto de estudio multidisciplinar». En Cuarenta años de trova urbana: acercamientos textuales al rap, editado por Enrique Cámara Arenas y Laura Filardo Llamas, 83-102. España: Ediciones Universidad de Valladolid.

Jiménez Calderón, Francisco. 2012. «El Rap español en el ámbito de los discursos de especialidad». Pragmalingüística, n.o 20: 164-82. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=4204397

Jiménez Calderón, Francisco. 2014. «Estudio del rap español como género discursivo. Temas y secuencias textuales». Tonos Digital, n.o 26. https://acortar.link/86UJ6m

Kunin, Johana. 2017. «Jóvenes indígenas que “rapean” al ritmo de los cambios en el altiplano boliviano». En Juventudes indígenas de hip-hop y protesta social en América Latina, coordinado por Maya Lorena Pérez Ruiz y Laura R, 165-204. Valladares de la Cruz. Instituto Nacional de Antropología e Historia.

Marc, Isabelle. 2014. «Identidad cultural y contestación en el rap francés old school». En Cuarenta años de trova urbana: acercamientos textuales al rap, editado por Enrique Cámara Arenas y Laura Filardo Llamas, 103-20. Ediciones Universidad de Valladolid.

Mitchell, Tony. 1996. Popular music and local identity. Rock, pop and rap in Europe and

Myers-Scotton, Carol. 1993. Duelling languages. Oxford: Clarendon Press.

Oceania. London: Leicester University Press.

Peláez Rodríguez, Diana Carolina. 2016. «Hip Hop Chicana en Los Ángeles: saberes y luchas del barrio latino en femenino». Polisemia 12, n.o 22: 73-90. https://doi.org/10.26620/uniminuto.polisemia.12.22.2016.73-90

Pérez Ruiz, Maya y Laura Valladares de la Cruz. 2017. «Introducción. Historicidad y actualidad de las juventudes indígenas en América Latina». En Juventudes indígenas de hip-hop y protesta social en América Latina. Instituto Nacional de Antropología e Historia.

Pillai, Shanti. 1999. «Hip hop Guayaquil: culturas viajeras e identidades locales». Bulletin de l’Institut Français d’Études Andines 28, n.o 3: 485-99. https://www.persee.fr/doc/bifea_0303-7495_1999_num_28_3_1381

Pimentel, Spensy. 2017. «Bro MC´s: los guaraní kaiowá de Brasil y el reencantamiento del hip hop en la lucha por la tierra». En Juventudes indígenas de hip-hop y protesta social en América Latina. Instituto Nacional de Antropología e Historia.

Piña Narváez, Yosjuan. 2007. Construcción de identidades (identificaciones) juveniles urbanas: movimiento cultural underground. El hip-hop en sectores populares caraqueños. Cultura y Transformaciones sociales en tiempos de globalización. Perspectivas latinoamericanas, compilado por Daniel Mato y Alejandro Maldonado Fermín. 163-80. Buenos Aires: CLACSO. http://biblioteca.clacso.edu.ar/clacso/formacion-virtual/20100717014258/mato.pdf

Poplack, Shana. 1980. «"Sometimes I'll start a sentence in Spanish y termino en español": toward a typology of code-switching». Linguistics 18, n.os 7 y 8: 581-618.

Pujante Cascales, Basilio. 2009. «La retórica del RAP. Análisis de las figuras retóricas en las letras de violadores del verso». Tonos Digital, n.o 17. https://www.um.es/tonosdigital/znum17/secciones/estudios-15.htm

Rekedal, Jacob. 2014. El hip-hop mapuche en las fronteras de la expresión y el activismo. Lengua y Literatura Indoamericanas, n.o 16: 7-30. https://revistas.ufro.cl/ojs/index.php/indoamericana/article/view/268/211

Rose, Tricia. 1994. Black Noise: Rap Music and Black Culture in Contemporary America. Middletown, C.T.: Wesleyan University Press.

Santos Unamuno, Enrique. 2001. «El resurgir de la rima: los poetas románicos del rap». En Atti del XIX Convegno [Associazione ispanisti italiani], Roma, 16-18 settembre 1999, coordinado por Antonella Cancellier y Renata Londero, Vol. 2, 235-242.http://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=2356148 (consultado el 15 de mayo 2022)

Sarkar, Mela; Lise Winer y Kobir Sarkar. 2005. «Multilingual Code-Switching in Montreal Hip-hop: Mayhem Meets Method or, “Tout moune qui talk trash kiss mon black ass du nord”». ISB4: Proceedings of the 4th International Symposium on Bilingualism, editado por James Cohen, Kara T. McAlister, Kellie Rolstad y Jeff MacSwan, 2057-74. Somerville, MA: Cascadilla Press.

Sepúlveda, Monserrat. 2014. «La filosofía de la noviolencia en Guatemala: retirándose de la violencia a través del hip-hop». Anuario de Estudios Centroamericanos 40: 263-288. https://www.redalyc.org/pdf/152/15233350013.pdf

Shusterman, Richard. 1991. The Fine Art of Rap. New Literary History 22, n.o 3: 613-32. http://www.jstor.org/stable/469207

Spencer-Oatey, Helen (2000). «Rapport Management: A. Framework for Analysis». En Culturally Speaking: Managing Rapport through Talk across Cultures, editado por H. SPENCER-OATEY, 11-46. London: Continuum.

Terkourafi, Marina. 2010. «A Fresh Look at Some Old Questions». En The languages of Global Hip Hop. Continuum International Publishing Group.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

Copyright (c) 2023 María Agustina Arias

Downloads

Download data is not yet available.