From the working-class neighborhoods: Popular Education and Participatory Research experiences in Bahía Blanca city
HTML (ES)
PDF (ES)
XML (ES)
Visor (ES)

Keywords

educación popular
investigación participativa
género
pedagogía

How to Cite

Cané, R., Graziano, A., & Muñoz, B. . (2021). From the working-class neighborhoods: Popular Education and Participatory Research experiences in Bahía Blanca city. Revista nuestrAmérica, 9(17), e6091629. https://doi.org/10.5281/zenodo.6091629

Abstract

In this paper are exposed three research design resulting from popular education experiences in different areas of Bahía Blanca city, Province of Buenos Aires, Argentina. Throughout this writing we want to display the specificities assumed by each research design, besides showing which are shared characteristics. Among these we can find the choice of the same methodological strategy: Participatory Research. In addition to the approach from the gender perspective assumed by the three investigations; and the intersectional perspective taken by two of them. It should be clarified that it is the research designs that we share in this opportunity. Finally, but not less important, in all the experiences presented we can see the strong influence of popular education, where an education that struggles for the liberation of the oppressed people through pedagogical commitment and constant reflection is advocated.

https://doi.org/10.5281/zenodo.6091629
HTML (ES)
PDF (ES)
XML (ES)
Visor (ES)

References

Becher, Pablo. 2017. “Educación popular: experiencias, prácticas y reflexiones en un barrio periférico de la ciudad de Bahía Blanca (2011- 2014)”. Documentos de Trabajo del CEISO, n.o 2. Bahía Blanca, Argentina.

Brandão, Carlos Rodrigues. 1993[1984]. “Caminos cruzados: formas de pensar y hacer educación en América Latina”. En Educación popular. Crisis y perspectivas, compilado por Moacir Gadotti y Alfonso Torres Carrillo, 43-71. Buenos Aires: Miño y Dávila Editores.

Brandão, Carlos Rodrigues. 2017. La educación popular de ayer y de hoy. Ciudad Autónoma de Buenos Aires: Biblos.

Caldart, Roseli. 2004. Pedagogia do Movimento Sem Terra. São Paulo: Expressão Popular.

Cubillos Almendra, Javiera. 2015. “La importancia de la interseccionalidad para la investigación feminista”. Oxímora. Revista Internacional de Ética y Política, n.o 7.

Freire, Paulo. 1970. Pedagogía del oprimido. Montevideo: Siglo XXI, Tierra Nueva.

Freire, Paulo. 1986. Hacia una pedagogía de la pregunta. Conversaciones con Antonio Faundez. Buenos Aires: Editorial La Aurora.

García Huidobro, Juan Eduardo. 1980. Aportes para el análisis y la sistematización de experiencias no-formales de educación de adultos. Santiago de Chile: Oficina Regional de Educación de la UNESCO para América Latina y el Caribe.

Hall, Bud. 1983. “Investigación Participativa, Conocimiento Popular y Poder: una reflexión personal” en La investigación participativa en América Latina. Antología, compilado por Gilberto Vejarano, 11-27. Pátzcuaro: CREFAL.

Jara, Oscar. 2010. “Educación popular y cambio social en América Latina”. Oxford University: Press and Community Development Journal 45, n.o 3: 287-96.

Korol, Claudia, comp. 2016. Feminismos populares. Pedagogías y políticas. Buenos Aires: Editorial Chirimbote.

Korol, Claudia. 2015. “La educación popular como creación colectiva de saberes y de haceres”. Polifonías. Revista de Educación, n.o 7.

Korol, Claudia. 2017. Educación popular, pedagogía feminista y diálogo de saberes. Buenos Aires: Ediciones América Libre.

Michi, Norma. 2010. Movimientos campesinos y educación: El Movimiento de los Trabajadores Rurales Sin Tierra y el Movimiento Campesino de Santiago del Estero-VC. Buenos Aires: El Colectivo.

Morales, Santiago y Magistris, Gabriela. 2018. Niñez en movimiento Del adultocentrismo a la emancipación. Buenos aires: Chirimbote / El Colectivo / Ternura Revelde.

Sobrevilla, David. 1999. “El surgimiento de la idea de Nuestra América en los ensayistas latinoamericanos decimonónicos”. Revista de crítica literaria latinoamericana, n.o 50: 147-63.

Torres Carrillo, Alfonso. 2016. La educación popular. Trayectoria y actualidad. Buenos Aires: El Búho.

Visotsky, Jessica. 2013. “Métodos cualitativos e investigación participativa: reflexiones desde la praxis en Argentina”. Paideia, n.o 53: 117-41. https://revistas.udec.cl/index.php/paideia/article/view/1618/2163

Visotsky, Jessica. 2018. “Atravesamientos de opresiones: opresión de las mujeres, de clase y racismo en el capitalismo colonial”. En Pedagogías descolonizadoras y formación en el trabajo en los movimientos populares, coordinado por Anahí Guelman y María Mercedes Palumbo. Ciudad Autónoma de Buenos Aires: El Colectivo; CLACSO.

Viveros Vigoya, Mara. 2016. “La interseccionalidad: una aproximación situada a la dominación”. Debate Feminista 52: 1-17.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

Copyright (c) 2021 Romina Belén Cané, Ana Küyen Graziano, Berenice Muñoz

Downloads

Download data is not yet available.