Abstract
The research aimed to develop a set of didactic guidelines based on Vygotskian social constructivism for the learning of ethnomathematics in environments where ancestry takes precedence. The methodology employed is rooted in the qualitative-ethnographic approach, utilizing participant observation and interpretative document analysis as research methods and techniques. Discursive hermeneutics was employed within this approach to study both ancestral mathematical knowledge and the fundamental principles derived from the Vygotskian constructivist perspective for learning. In the selected context, elders, who preserve the mother tongue—L1—Wayuu, serve as inexhaustible sources of knowledge, acting as a link between school and community, with the teacher serving as a facilitator of learning through practical engagement. The study explores how, through indigenous pedagogies, teaching and learning occur in life and for a lifetime. The results of this analysis demonstrate the application of constructivism in ethno-educational environments. It is concluded that meaningful learning is based on motivation, mediated by the teacher as a facilitator, enabling students to solve problems by applying what they have learned to real-life situations that arise in their daily lives.
References
Aroca Araujo, Armando. 2008. «Pensamiento geométrico en las mochilas arhuacas». Revista U.D.C.A Actualidad & Divulgación Científica 11, n.o 2: 71-83. ISSN 0123-4226. http://www.scielo.org.co/scielo.php?pid=S0123-42262008000200009&script=sci_abstract&tlng=es
Aroca Araujo, Armando. 2016. «La definición etimológica de Etnomatemáticas e implicaciones en Educación Matemática». Revista Educación Matemática 28, n.o 2: 175-95. ISSN 1665-5826. https://www.redalyc.org/pdf/405/40546500007.pdf
Ausubel, David. 2002. Adquisición y retención del conocimiento. Barcelona: Paidós.
Ávila, Alicia. 2014.«La Etnomatemáticas en la educación indígena: así se concibe, así se pone en práctica». Revista Latinoamericana de Etnomatemáticas 7, n.o 1: 19-49. ISSN 2011-5474. https://www.redalyc.org/pdf/2740/274030901002.pdf
Bishop, Alan. 1999. Enculturación matemática: La educación matemática desde una perspectiva cultural. Barcelona: Paidós Ibérica. ISBN: 84-493-0720-1.
Bruner, Jerome. 1997. La educación, puerta de la cultura. Madrid: Visor.
Coll, César. 2000. «Constructivismo e Intervención Educativa». En El Constructivismo en la Práctica, colección Claves para la Innovación Educativa, n.o 2, dirigida por Artur Parcerisa Aran, 11-32. Barcelona: Graó. ISBN 84-7827-227-5.
Cuero Banguera, Gisel Yuranny, Ana Marien Manyoma Torres y Carmen Eliza Riascos Murillo. 2018. «Una experiencia significativa sobre la forma como miden y estiman el peso los lancheros de la bocana en el distrito de buenaventura». Ponencia publicada en las Memorias del 4to Encuentro Internacional de Investigación en Educación Matemática, volumen 3: 276-82. Realizado en la Universidad del Atlántico, 25 y 26 de octubre. Colombia. ISSN 2539-3219.
D’Ambrosio, Ubiratán. 1997. Etnomatemáticas: Entre las tradiciones y la modernidad. Madrid: Ediciones Díaz de Santos.
Fuentes, Camilo. 2019. «Etnomatemática para comprender la realidad: analizando la calidad de vida en algunos países de Latinoamérica». Revista Latinoamericana de Etnomatemática 12, n.o 1: 25-43. ISSN 2011-5474 https://www.redalyc.org/journal/2740/274060778003/html/
Hernández Rojas, Gerardo. 1999. «La zona de desarrollo próximo. Comentarios en torno a su uso en los contextos escolares». Perfiles Educativos, n.o 86: 46-71. ISSN 0185-2698. https://www.redalyc.org/pdf/132/13208604.pdf
Hernández Sampieri, Roberto, Carlos Fernández Collado y María del Pilar Baptista Lucio. 2014. Metodología de la investigación. México D.F.: McGraw-Hill / Interamericana Editores.
Hoz Molinares, Ever de la, Omar Trujillo Varilla y Molly Tun. 2017.«La geometría en la arquitectura de la vivienda tradicional arhuaca». Revista Latinoamericana de Etnomatemática 10, n.o 1: 37-49. ISSN 2011-5474. https://www.redalyc.org/journal/2740/274048277008/274048277008.pdf
Jurado Valencia, Fabio, Ligia Sánchez Castellón, Elda Cerchiaro Ceballos y Carmelina Paba Barbosa. 2013. «Práctica Pedagógica y Lengua escrita: una búsqueda de sentido». Revista Folios, n.o 37: 17-25. ISSN 0123-4870. https://www.redalyc.org/pdf/3459/345932040002.pdf
Martínez Migueles, Miguel. 2007. Ciencia y arte en la metodología cualitativa. México D.F.: Editorial Trillas.
Moreira, Marco Antonio. 2000. Aprendizaje significativo: teoría y práctica. Madrid: Aprendizaje Visor.
Oliveras, María Luisa y Verónica Albanese. 2012. «Etnomatemáticas en Artesanías de Trenzado: un modelo metodológico para investigación». Bolema 26, n.o 44: 1315-44. ISSN 0103-636X. https://doi.org/10.1590/S0103-636X2012000400010
Piaget, Jean. 1991. De la pedagogía. Buenos Aires: Paidós.
Rodríguez Llanos, Eder Enrique. 2022. «Matemáticas escolares emergentes en la elaboración de la mochila Wayúu: un estudio de observación participante en estudiantes de grado séptimo». Trabajo de grado de magister. Universidad Distrital Francisco José de Caldas. http://hdl.handle.net/11349/29319
Sánchez Castellón, Emilce Beatriz. 2020. «Caminos interculturales. Praxis en el aula-comunidad, espacio de enseñanza y aprendizaje de etnoeducadores —Laachon Mayapo, Manaure, La Guajira—». Trabajo de grado. Universidad de La Guajira.
Saumell Marrero, Nilson. 2021. «La etnomatemática. Su importancia para un proceso de enseñanza aprendizaje con significación social y cultural». Revista Conrado 17, n.o 82: 103-10. ISSN 1990-8644. http://scielo.sld.cu/pdf/rc/v17n82/1990-8644-rc-17-82-103.pdf
Vargas Guillén, Germán. 1988. «Algunas características epistemológicas de la investigación documental». Revista de Ascolbi 1, n.os 3 y 4: 3-15. ISSN 0121-0203.
Vygotsky, Lev. 1978. Pensamiento y lenguaje. Madrid: Visor.
Vygotsky, Lev. 1995. Historia del desarrollo de las funciones psicológicas superiores, Madrid: Visor.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Copyright (c) 2023 Emilce Beatriz Sánchez Castellón