Abstract
Since the end of the 19th century, the plot and characters of The Tempest have been a reference for essayists and philosophers to point out the opposition between barbarism and civilization, using the image of Caliban to illustrate it. The rereadings have shown that unresolved issues, such as stigmatization, are a sign that critical and alternative thinking paths are required that take advantage of the legacy of Calibanism without falling into ideologizations, to establish the bases for a respectful dialogue. In this essay, some interpretations of the meaning that Shakespeare's work has for Latin America and the Caribbean are reviewed, with the intention of showing that Caliban is still valid as a figure that allows us to think about the vassalage still suffered and the need for a new writing of our history, locating the character from another vantage point.
References
Baldwin Lind, Paula. 2020. “Configuración y representación del espacio en La tempestad de William Shakespeare”. Revista de Humanidades, n.° 41: 11-35. https://www.redalyc.org/journal/3212/321262129001/html
Berman, Antoine. 2001. “Au début était le traducteur”. TTR: Traduction, Terminologie, Rédaction, 14, n.° 2: 15-18. https://doi.org/10.7202/000566ar
Bloom, Harold. 2002. Shakespeare, la invención de lo humano. Barcelona: Anagrama.
Bonfiglio, Florencia. 2016. “Calibán o los placeres de la apropiación: comienzos caribeños de La Tempestad”. Anales del Caribe: 21-49. https://memoria.fahce.unlp.edu.ar/art_revistas/pr.11349/pr.11349.pdf
Cassigoli, Rossana. 2020. “La lengua materna como forma de locura”. Alpha, n.° 50: 221-42.
Estermann, Josef. 2014. “Colonialidad, descolonización e interculturalidad”. Polis, n.° 38. http://journals.openedition.org/polis/10164
Fernández Retamar, Roberto. 2004 (1971, 1993). Todo Calibán. Buenos Aires: CLACSO. http://bibliotecavirtual.clacso.org.ar/ar/libros/caliban/caliban.html
García Miranda, Carlos. 1999. “Identidad e ideología en América Latina: la figura de Calibán”. Escritura y pensamiento II, n.° 4: 79-86. https://doi.org/10.15381/escrypensam.v2i4.7501
Jáuregui Carlos A. y Mabel Moraña, comps. 2007. Colonialidad y crítica en América Latina. Bases para un debate. Puebla: Universidad de las Américas.
Quijano, Aníbal. 1999. “¡Que tal raza!”. Debate Ecuador, n.° 48: 141-52. https://repositorio.flacsoandes.edu.ec/bitstream/10469/5724/1/RFLACSO-ED48-09-Quijano.pdf
Naishtat, Francisco. 2016. “Las figuras conceptuales de Ariel y Calibán en el caleidoscopio shakespereano de La tempestad y de su recepción francesa y latinoamericana. Lo bárbaro y lo civilizado a través de Renan, Darío y Rodó”. Revista Pilquen 19, n.° 4: 96-107. http://www.scielo.org.ar/pdf/spilquen/v19n4/v19n4a08.pdf
Nitschack, Horst. 2016. “Antropofagia cultural y tecnología”. Universum. Revista de Humanidades y Ciencias Sociales 31, n.° 2: 157-71. https://www.redalyc.org/pdf/650/65051052010.pdf
Piña, Gerardo. 2015. “Sobre La Tempestad de William Shakespeare”. Casa del Tiempo, n.° 21: 49-51. http://www.uam.mx/difusion/casadeltiempo/21_oct_2015/casa_del_tiempo_eV_num_21_49_51.pdf
Roig, Arturo A. 2011. Rostro y filosofía de nuestra América. 2ª ed. Buenos Aires: Una Ventana.
Santos, Boaventura de Sousa. 2010. Epistemologías del sur. México: Siglo XXI.
Weinberg de Magis, Liliana. 1994. “La identidad como traducción. Itinerario del Calibán en el ensayo latinoamericano”. Estudios Interdisciplinarios de América Latina y el Caribe 5, n.° 1. http://eial.tau.ac.il/index.php/eial/article/view/1225
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by-nc-sa/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Copyright (c) 2022 Sofía Reding Blase