Caliban and Latin American Philosophy: The Persistent Storm
HTML (ES)
PDF (ES)
XML (ES)
Visor (ES)

Keywords

Calibán
barbarie
colonización
personaje-conceptual
ideología

How to Cite

Reding Blase, S. . (2022). Caliban and Latin American Philosophy: The Persistent Storm . Revista nuestrAmérica, 10(19), e6370881. https://doi.org/10.5281/zenodo.6370881

Abstract

Since the end of the 19th century, the plot and characters of The Tempest have been a reference for essayists and philosophers to point out the opposition between barbarism and civilization, using the image of Caliban to illustrate it. The rereadings have shown that unresolved issues, such as stigmatization, are a sign that critical and alternative thinking paths are required that take advantage of the legacy of Calibanism without falling into ideologizations, to establish the bases for a respectful dialogue. In this essay, some interpretations of the meaning that Shakespeare's work has for Latin America and the Caribbean are reviewed, with the intention of showing that Caliban is still valid as a figure that allows us to think about the vassalage still suffered and the need for a new writing of our history, locating the character from another vantage point.

https://doi.org/10.5281/zenodo.6370881
HTML (ES)
PDF (ES)
XML (ES)
Visor (ES)

References

Baldwin Lind, Paula. 2020. “Configuración y representación del espacio en La tempestad de William Shakespeare”. Revista de Humanidades, n.° 41: 11-35. https://www.redalyc.org/journal/3212/321262129001/html

Berman, Antoine. 2001. “Au début était le traducteur”. TTR: Traduction, Terminologie, Rédaction, 14, n.° 2: 15-18. https://doi.org/10.7202/000566ar

Bloom, Harold. 2002. Shakespeare, la invención de lo humano. Barcelona: Anagrama.

Bonfiglio, Florencia. 2016. “Calibán o los placeres de la apropiación: comienzos caribeños de La Tempestad”. Anales del Caribe: 21-49. https://memoria.fahce.unlp.edu.ar/art_revistas/pr.11349/pr.11349.pdf

Cassigoli, Rossana. 2020. “La lengua materna como forma de locura”. Alpha, n.° 50: 221-42.

Estermann, Josef. 2014. “Colonialidad, descolonización e interculturalidad”. Polis, n.° 38. http://journals.openedition.org/polis/10164

Fernández Retamar, Roberto. 2004 (1971, 1993). Todo Calibán. Buenos Aires: CLACSO. http://bibliotecavirtual.clacso.org.ar/ar/libros/caliban/caliban.html

García Miranda, Carlos. 1999. “Identidad e ideología en América Latina: la figura de Calibán”. Escritura y pensamiento II, n.° 4: 79-86. https://doi.org/10.15381/escrypensam.v2i4.7501

Jáuregui Carlos A. y Mabel Moraña, comps. 2007. Colonialidad y crítica en América Latina. Bases para un debate. Puebla: Universidad de las Américas.

Quijano, Aníbal. 1999. “¡Que tal raza!”. Debate Ecuador, n.° 48: 141-52. https://repositorio.flacsoandes.edu.ec/bitstream/10469/5724/1/RFLACSO-ED48-09-Quijano.pdf

Naishtat, Francisco. 2016. “Las figuras conceptuales de Ariel y Calibán en el caleidoscopio shakespereano de La tempestad y de su recepción francesa y latinoamericana. Lo bárbaro y lo civilizado a través de Renan, Darío y Rodó”. Revista Pilquen 19, n.° 4: 96-107. http://www.scielo.org.ar/pdf/spilquen/v19n4/v19n4a08.pdf

Nitschack, Horst. 2016. “Antropofagia cultural y tecnología”. Universum. Revista de Humanidades y Ciencias Sociales 31, n.° 2: 157-71. https://www.redalyc.org/pdf/650/65051052010.pdf

Piña, Gerardo. 2015. “Sobre La Tempestad de William Shakespeare”. Casa del Tiempo, n.° 21: 49-51. http://www.uam.mx/difusion/casadeltiempo/21_oct_2015/casa_del_tiempo_eV_num_21_49_51.pdf

Roig, Arturo A. 2011. Rostro y filosofía de nuestra América. 2ª ed. Buenos Aires: Una Ventana.

Santos, Boaventura de Sousa. 2010. Epistemologías del sur. México: Siglo XXI.

Weinberg de Magis, Liliana. 1994. “La identidad como traducción. Itinerario del Calibán en el ensayo latinoamericano”. Estudios Interdisciplinarios de América Latina y el Caribe 5, n.° 1. http://eial.tau.ac.il/index.php/eial/article/view/1225

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

Copyright (c) 2022 Sofía Reding Blase

Downloads

Download data is not yet available.