Experiences of Situated Learning for the Appropriation of the Human Right to Development
PDF Redalyc (ES)
PDF JSTOR (ES)

Keywords

How to Cite

Torres Sandoval , I. . (2017). Experiences of Situated Learning for the Appropriation of the Human Right to Development. Revista nuestrAmérica, 5(9), 78–97. Retrieved from https://nuestramerica.cl/ojs/index.php/nuestramerica/article/view/e48697723

Abstract

In this article, I explore situated teaching and learning strategies that facilitate the dissemination and promotion of human rights. These strategies were used mainly in villages and rural indigenous communities in the Huasteca Region of Veracruz. These pedagogical practices are supplied with approaches of interculturality and human rights to encourage dialogues of reflection, analysis and appropriation of the human rights, substantially, the human right to development. This crystallizes in the access and full enjoyment of a dignified life, highlighting the community’s own perspective about meaning and sense of development.

PDF Redalyc (ES)
PDF JSTOR (ES)

References

Aguilar Cuevas, Magdalena. 1998. Las tres generaciones de Derechos Humanos. Derechos Humanos. Órgano Informativo de la Comisión de Derechos Humanos del Estado de México 30.

Coppens, Federico y Herman Van de Velde. 2005. Técnicas de Educación Popular. Estelí, Nicaragua: Programa de especialización en Gestión del Desarrollo Comunitario, CURN/CICAP.

Chacón Blanco, María Dolores. (2010). El desarrollo comunitario. Revista Digial Innovación y Experiencias Educativas 29 (abril). http://www.csi-csif.es/andalucia/modules/mod_ense/revista/pdf/Numero_29/M_DOLORES_CHACON_1.pdf (consultado el 10 de diciembre de 2016).

Díaz Barriga, Frida. 2003. “Cognición situada y estrategias para el aprendizaje significativo. Revista Electrónica de Investigación Educativa, 5 (2). Disponible en http://redie.uabc.mx/redie/article/view/85 (consultado el 21 de octubre de 2016).

Fornet-Betancourt, Raúl. 2009. La pluralidad de conocimientos en el diálogo intercultural. En Interculturalidad crítica y descolonización. Fundamentos para el debate, VV. AA, 9-20. La Paz, Bolivia: Instituto Internacional de Integración del Convenio Andrés Bello (III-CAB).

Haar, Gemma van der. 2005. El movimiento zapatista de Chiapas: dimensiones de su lucha. Labour Agaian Publications. Disponible en http://www.iisg.nl/labouragain/documents/vanderhaar.pdf (consultado el 10 de diciembre de 2016).

Jonguitud Zamora, Jaqueline. 2001. El derecho al desarrollo como derecho humano, entre el deber, el ser y la necesidad. Cuadernos constitucionales de la Cátedra Fadrique Furió Ceriol 36-37: 215-235.

Mijangos Díaz, Eduardo y López Torres, Alejandra. ( 2011). El problema del indigenismo en el debate intelectual posrevolucionario. Signos Históricos 25 (enero-junio): 42-67.

Padilla Nieto, José Ernesto. 2016. Derechos humanos y educación en y para los derechos humanos. En Derechos humanos y educación para la paz, coords. Ana Paula Hernández y Victoria Ocejo, 23-46. México: Universidad Iberoamericana Ciudad de México.

Viaña, Jorge, Luis Claros y Marcelo Sarzuri. 2009. Presentación. En Interculturalidad crítica y descolonización. Fundamentos para el debate, VV. AA, 7-8. La Paz, Bolivia: Instituto Internacional de Integración del Convenio Andrés Bello (III-CAB).

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

Copyright (c) 2017 Array

Downloads

Download data is not yet available.