The artivist as an organic intellectual? Approaches to a complex relationship
HTML (ES)
PDF (ES)
XML (ES)

Keywords

artist
discourse
intellectual
cultural hegemony
politics

How to Cite

Delupi, B. . (2022). The artivist as an organic intellectual? Approaches to a complex relationship: The artivist as an organic intellectual? Approaches to a complex relationship. Revista nuestrAmérica, 10(19), e6685903. https://doi.org/10.5281/zenodo.6753131

Abstract

Throughout history, both the role of the artist and that of the intellectual have given rise to countless reflections by theorists from different fields of knowledge. However, while these two figures seem to have, at first glance, little in common, the world reconfiguration of the 21st century revived the proposal that Antonio Gramsci (2012 [1948]) almost 100 years ago when it extended the notion of intellectual to all those who could perform connective-organizational tasks within civil society. Following this line, the aim of this work is to stress the figure of the artivist with that of organic intellectual. To this end, the proposal is, in the first instance, to recover some notions of the intellectual, particularly the conception of Gramsci, as well as that of the artivist that appears in the Latin American public sphere to denounce the different inequalities that exist. Then, the relationship that traces Chantal Mouffe (2012) will be explained in his analysis of the work of the Chilean Alfredo Jaar and his proposal to think of the artist as an organic intellectual. The results of the research show that both figures present remarkable points of contact in the social articulation of the common and the war of oppositions in the struggle for hegemony.

https://doi.org/10.5281/zenodo.6753131
HTML (ES)
PDF (ES)
XML (ES)

References

Altamirano, Carlos. 2013. Intelectuales. Notas de investigación sobre una tribu inquieta. Buenos Aires: Siglo XXI.

Bauman, Zigmun. 1997. Legisladores e Intérpretes: sobre la modernidad, la posmodernidad y los intelectuales. Trad. cast. de Horacio Pons. Buenos Aires: Universidad Nacional de Quilmes.

Barrera Morales, Marcos Fidel. 2020. “Arte e intelectualidad”. Revista Estudios Culturales, 13 (25), enero-junio.

Berardi, Franco. 2017. Fenomenología del fin. Sensibilidad y mutación conectiva. Buenos Aires: Caja negra.

Biagini, Hugo. 1995. Intelectuales y políticos españoles a comienzos de la inmigración masiva. Buenos Aires: Centro Editor de América Latina.

Bourdieu, Pierre. 1999. Intelectuales, política y poder. Buenos Aires: Eudeba.

Buela, Alberto. 2019. “Los artistas como intelectuales”. América latina en movimiento. Extraído de https://www.alainet.org/es/articulo/199096

Casullo, Nicolás. 2007. Las cuestiones. Buenos Aires: Fondo de Cultura Económica.

Charle, Christofer. 2000. Los intelectuales en el siglo XIX. Buenos Aires: Siglo XXI.

Delgado, Manuel. 2013. “Artivismo y pospolítica. Sobre la estetización de las luchas sociales en contextos urbanos”. QuAderns-e. Institu Catalá d’Antropologia, Núm. 18 (2) Any, pp. 68-80.

Diéguez, Ileana. 2018. Cuerpos sin duelo. Iconografías y teatralidades del dolor. Córdoba: Documenta escénicas.

Escobar, Ticio. 2021. Aura latente. Estética/Ética/Política/Técnica. Buenos Aires: Tinta Limón.

Expósito, Marcelo; Vidal, Ana; Vindel, Jaime. (2012). “Activismo artístico. Red Conceptualismos del Sur, Perder la forma humana. Una imagen sísmica de los años ochenta en América Latina. Catálogo de exposición”. Museo Nacional Centro de Arte Reina Sofía.

Fuentes, Marcela. 2020. Activismos tecnopolíticos: Constelaciones de performance. Buenos Aires: Eterna cadencia.

Gutiérrez-Rubí, Antoni. 2021. Artivismo. El poder de los lenguajes artísticos para la comunicación política y el activismo. Barcelona: UOC.

González, Horacio. 2012. “Los intelectuales, la cultura y el poder”. Revista Topía. Recuperado de https://www.topia.com.ar/articulos/intelectuales-cultura-y-poder .

Guattari, Félix. 1996. Caosmosis. Buenos Aires: Manantial.

Gramsci, Antonio. 2012 [1948]. Los intelectuales y la organización de la cultura. Buenos Aires: Nueva Visión.

Groys, Borys. 2016. Arte en flujo. Ensayos sobre la evanescencia del arte. Buenos Aires: Caja negra.

Grunner, Eduardo. 2012. “Los intelectuales, la cultura y el poder”. Revista Topía. Recuperado de https://www.topia.com.ar/articulos/intelectuales-cultura-y-poder .

Longoni, Ana. 2009. “Activismo artístico en la última década en Argentina: algunas acciones en torno a la segunda desaparición de Jorge Julio López”. Revista Errata, N.° 0, Bogotá, 2009.

Mouffe, Chantal. 2012. “Alfredo Jaar: El artista como intelectual orgánico”. NGBK, Berlín.

Pulleiro, Adrián. 2017. Liberales, populistas y heterodoxos. Estudios sobre intelectuales, cultura y política en la Argentina reciente. Buenos Aires: Batalla de ideas.

Rancière, Jacques. 2004. El reparto de lo sensible. Estética y política. Buenos Aires: LOM Ediciones.

Said, Edward. 1996. Representaciones del intelectual. Buenos Aires: Paidós.

Sartre, Jean-Paul. 2012 [1948]. ¿Qué es la literatura? Buenos Aires: Losada.

Sarlo, Beatriz. 1994. Escenas de la vida posmoderna. Intelectuales, arte y videocultura en la Argentina. Buenos Aires: Ariel.

Sheikh, Simón. 2004. “Representación, protesta y poder: el artista como intelectual público”. Eipcp (instituto europeo para políticas culturales progresivas).

Verzero, Lorena. 2013. Teatro militante: Radicalización artística y política en los años 70. Buenos Aires: Biblos.

Walzer, Michael. 1993. La compañía de los críticos. Intelectuales y compromiso político en el siglo XX. Buenos Aires: Nueva visión.

Winock, Michel. 2010. El siglo de los intelectuales. Buenos Aires: Edhasa.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

Copyright (c) 2022 Baal Delupi

Downloads

Download data is not yet available.