Community Techio: ways towards a training program in indigenous communication
PDF Redalyc (ES)

Keywords

communication
training
indigenous
technology
epistemology.

How to Cite

Huerta Velázquez, E. ., & Baca Feldman, C. F. . (2018). Community Techio: ways towards a training program in indigenous communication. Revista nuestrAmérica, 6(12). Retrieved from https://nuestramerica.cl/ojs/index.php/nuestramerica/article/view/433

Abstract

Based on the experience of participatory research and the construction of a training program for community technicians in Mexico, in this text the characteristics, challenges and possibilities of indigenous communication are problematized. The invitation we make is to reflect on the different forms of articulation between the actors involved in indigenous communication projects, which may belong to the communities or be external to them. In general, we want to present an epistemological and methodological approach to the learning obtained through this process, taking into account the results obtained thanks to the collaboration of all the participants

PDF Redalyc (ES)

References

Castro-Gómez, Santiago. 2007. “Decolonizar la Universidad: La hybris del punto cero y el diálogo de saberes”. En Santiago Castro-Gómez y Ramón Grosfoguel (comps.). El Giro Decolonial: reflexiones para una diversidad epistémica más allá del capitalismo global. Bogotá: Siglo del Hombre Ediciones.

Dussel, Enrique. 2005. Transmodernidad e Interculturalidad (Una interpretación desde la filosofía de la liberación). México: Universidad Autónoma Metropolitana.

Estermann, Josef. 2008. Si el sur fuera el norte: Chakanas interculturales entre Andes y Occidente. La Paz: ISEAT.

Freire, Paulo. 1969. Extensión o comunicación: La Concientización en el Medio Rural. México: Siglo XXI.

Illich Ivan. 2006. “La Sociedad Desescolarizada”. En Obras Reunidas V.I. México: FCE.

Mignolo, Walter. 2002. “El potencial epistemológico de la historia oral: algunas contribuciones de Silvia Rivera Cusicanqui”. En Daniel Mato (coord.) Estudios y Otras Prácticas Intelectuales Latinoamericanas en Cultura y Poder. Caracas: CLACSO.

Morin, Edgar. 1992. “La noción de sujeto”. En Nuevos Paradigmas, Cultura y Subjetividad. México: Paidós.

Santos, Boaventura de Sousa. 2009. Una Epistemología desde el Sur. México: CLACSO-Siglo XXI.

Walsh, Catherine. 2007. “Interculturalidad y Colonialidad del Poder”. En Castro y Grosfoguel (comp.). El Giro Decolonial: reflexiones para una diversidad epistémica más allá del capitalismo global. Bogotá: Siglo del Hombre Ediciones, Bogotá.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

Copyright (c) 2022 Array

Downloads

Download data is not yet available.