Abstract
In this advance, an investigation is presented that seeks to problematize teacher training in Comprehensive Sexual Education (ESI) in Argentina. This research is part of the Scholarship to stimulate scientific vocations of the National Interuniversity Council (CIN) in the project: "Social representations on sex-gender identity constructions in the framework of teacher training in ESI". The methodology is interpretative and qualitative, in addition the categorical analysis is used around the work with documents. Thus, we discover, based on the theoretical analysis of intersectionality in its connection with various contemporary research on teacher training in CSE; that it is of utmost relevance, for the training of future professionals, the approach of this theoretical perspective in their undergraduate careers. We understand that problematizing the intersectional paradigm, from ESI with a Human Rights perspective, will enable, for future teachers, the construction of educational scenarios, in principle, more just and democratic.
References
Ferraris, Maurizio. 1986. Historia de la hermenéutica. México: Siglo XXI.
Hernández, Graciela. 2013. «Educación y género: reflexiones sobre la educación de adultos/as y las teorías feministas». En Inventamos o Erramos. Educación popular y lucha de clases. Experiencias de educación popular con organizaciones e trabajadorxs, compilado por Jessica Visotsky y Gustavo Junge, 115-28. Neuquén: Educo.
Kornblit, Ana Lía, Sebastián Sustas y Pablo Di Leo. 2014. «Género, derechos sexuales, biografía y escuela: articulaciones y tensiones en discursos de docentes en Argentina». Educação & Sociedade 35, n.o 126: 161-78. https://doi.org/10.1590/S0101-73302014000100010
Lariguet, Guillermo. 2016. «Investigación filosófica: ¿análisis conceptual vs. análisis histórico?». Praxis filosófica, n.o 42: 219-44. https://doi.org/10.25100/pfilosofica.v0i42.3174
Lugones, María. 2008. «Colonialidad y Género». Revista Tabula Rasa, n.o 9: 73-101. https://doi.org/10.25058/20112742.340
Ministerio de Educación. 2008. Lineamientos Curriculares para la Educación Sexual Integral. Programa Nacional de Educación Sexual Integral. Ley Nacional N° 26.150. https://www.argentina.gob.ar/sites/default/files/lineamientos_0.pdf
Morgade, Graciela y Paula Fainsod. 2015. «Convergencias y divergencias de sentido en los talleres de Educación Sexual Integral de la formación docente». Revista del IICE, n.o 38: 39-62. http://revistascientificas.filo.uba.ar/index.php/iice/article/view/3460
Visotsky, Jessica. 2018. «Atravesamientos de opresiones: opresión de las mujeres, de clase y racismo en el capitalismo colonial». En Pedagogías descolonizadoras. Formación en el trabajo en los movimientos populares, coordinado por Anahí Güelman y María Mercedes Palumbo, 145-62. Buenos Aires: El Colectivo. http://biblioteca.clacso.edu.ar/clacso/se/20180718110206/Pedagogias_descolonizadoras.pdf
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by-nc-sa/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Copyright (c) 2022 Array