The intersectional paradigm as a necessary look at teacher training in ESI in Argentina
HTML (ES)

Keywords

comprehensive sex education
teacher training
intersectionality
human rights

How to Cite

Villar, R. . (2022). The intersectional paradigm as a necessary look at teacher training in ESI in Argentina. Avances En Ciencias Sociales, (2), e6972444. https://doi.org/10.5281/zenodo.6972444

Abstract

In this advance, an investigation is presented that seeks to problematize teacher training in Comprehensive Sexual Education (ESI) in Argentina. This research is part of the Scholarship to stimulate scientific vocations of the National Interuniversity Council (CIN) in the project: "Social representations on sex-gender identity constructions in the framework of teacher training in ESI". The methodology is interpretative and qualitative, in addition the categorical analysis is used around the work with documents. Thus, we discover, based on the theoretical analysis of intersectionality in its connection with various contemporary research on teacher training in CSE; that it is of utmost relevance, for the training of future professionals, the approach of this theoretical perspective in their undergraduate careers. We understand that problematizing the intersectional paradigm, from ESI with a Human Rights perspective, will enable, for future teachers, the construction of educational scenarios, in principle, more just and democratic.

https://doi.org/10.5281/zenodo.6972444
HTML (ES)

References

Ferraris, Maurizio. 1986. Historia de la hermenéutica. México: Siglo XXI.

Hernández, Graciela. 2013. «Educación y género: reflexiones sobre la educación de adultos/as y las teorías feministas». En Inventamos o Erramos. Educación popular y lucha de clases. Experiencias de educación popular con organizaciones e trabajadorxs, compilado por Jessica Visotsky y Gustavo Junge, 115-28. Neuquén: Educo.

Kornblit, Ana Lía, Sebastián Sustas y Pablo Di Leo. 2014. «Género, derechos sexuales, biografía y escuela: articulaciones y tensiones en discursos de docentes en Argentina». Educação & Sociedade 35, n.o 126: 161-78. https://doi.org/10.1590/S0101-73302014000100010

Lariguet, Guillermo. 2016. «Investigación filosófica: ¿análisis conceptual vs. análisis histórico?». Praxis filosófica, n.o 42: 219-44. https://doi.org/10.25100/pfilosofica.v0i42.3174

Lugones, María. 2008. «Colonialidad y Género». Revista Tabula Rasa, n.o 9: 73-101. https://doi.org/10.25058/20112742.340

Ministerio de Educación. 2008. Lineamientos Curriculares para la Educación Sexual Integral. Programa Nacional de Educación Sexual Integral. Ley Nacional N° 26.150. https://www.argentina.gob.ar/sites/default/files/lineamientos_0.pdf

Morgade, Graciela y Paula Fainsod. 2015. «Convergencias y divergencias de sentido en los talleres de Educación Sexual Integral de la formación docente». Revista del IICE, n.o 38: 39-62. http://revistascientificas.filo.uba.ar/index.php/iice/article/view/3460

Visotsky, Jessica. 2018. «Atravesamientos de opresiones: opresión de las mujeres, de clase y racismo en el capitalismo colonial». En Pedagogías descolonizadoras. Formación en el trabajo en los movimientos populares, coordinado por Anahí Güelman y María Mercedes Palumbo, 145-62. Buenos Aires: El Colectivo. http://biblioteca.clacso.edu.ar/clacso/se/20180718110206/Pedagogias_descolonizadoras.pdf

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

Copyright (c) 2022 Array