Overcoming the Absurd in Education from an Intersectional Perspective
HTML (ES)

Keywords

training
intersectionality
interventionism

How to Cite

Paredes García, A. (2023). Overcoming the Absurd in Education from an Intersectional Perspective. Avances En Ciencias Sociales, (3), e10162340. https://doi.org/10.5281/zenodo.10162340

Abstract

This work critiques contemporary education, focusing on the disconnect between educational proposals and teacher training, especially in religious sciences and theology. Ministerial policies suppressing religious aspects are analyzed, emphasizing the lack of adaptation to students' needs. The intersectional approach is addressed, highlighting the need for a cultural education that incorporates the unique aspects of each region. The conclusion calls for a change in the educational model, advocating for training that promotes independence and interculturality. The challenge lies in overcoming diluted education and focusing on building knowledge that arises from encounters with others.

https://doi.org/10.5281/zenodo.10162340
HTML (ES)

References

Aquino, Tomás de. 2007. Summa contra los gentiles, vol. 2. Madrid: Biblioteca de Autores Cristianos. ISBN 9788479148942

Devalle de Rendo, Alicia y Viviana Vega. 2006. Una escuela en y para la diversidad. El entramado de la diversidad. Buenos Aires: Aique. ISBN 978-987-06-0035-0.

Freire, Paulo. 2005. Pedagogía del oprimido, 2.a ed. México: Siglo XXI Editores. ISBN 968-23-2589-7

Gramsci, Antonio. 1975. «Los intelectuales y la organización de la cultura». En Cuadernos de la cárcel. México: Juan Pablos Editor.

IES 7 "Populorum Progressio-In. Te. La.". 2012. «Ideario Institucional». S/E

Mato, Daniel. 2014. «No “estudiar al subalterno”, sino estudiar con grupos sociales “subalternos” o, al menos, estudiar articulaciones hegemónicas de poder». Desafíos 26, n.o 1: 237-64. ISSN 0124-4035. https://www.redalyc.org/pdf/3596/359633175008.pdf

Ríos, Beatriz. 2007. «La pedagogía crítica y Paulo Freire: aportaciones conceptuales». Revista de ciencias de la educación, n.o 212: 397-407. ISSN 0210-9581.

Visotsky, Jessica. 2013. «Voces que nacen desde abajo. Metodologías cualitativas en la investigación histórica y social». Revista nuestrAmérica 1, n.o 1: 75-96. ISSN 0719-3092. https://doi.org/10.5281/zenodo.6873144 / https://www.redalyc.org/pdf/5519/551956257005.pdf

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

Copyright (c) 2023 Ariel Ramón Gerardo Paredes García