Abstract
This work critiques contemporary education, focusing on the disconnect between educational proposals and teacher training, especially in religious sciences and theology. Ministerial policies suppressing religious aspects are analyzed, emphasizing the lack of adaptation to students' needs. The intersectional approach is addressed, highlighting the need for a cultural education that incorporates the unique aspects of each region. The conclusion calls for a change in the educational model, advocating for training that promotes independence and interculturality. The challenge lies in overcoming diluted education and focusing on building knowledge that arises from encounters with others.
References
Aquino, Tomás de. 2007. Summa contra los gentiles, vol. 2. Madrid: Biblioteca de Autores Cristianos. ISBN 9788479148942
Devalle de Rendo, Alicia y Viviana Vega. 2006. Una escuela en y para la diversidad. El entramado de la diversidad. Buenos Aires: Aique. ISBN 978-987-06-0035-0.
Freire, Paulo. 2005. Pedagogía del oprimido, 2.a ed. México: Siglo XXI Editores. ISBN 968-23-2589-7
Gramsci, Antonio. 1975. «Los intelectuales y la organización de la cultura». En Cuadernos de la cárcel. México: Juan Pablos Editor.
IES 7 "Populorum Progressio-In. Te. La.". 2012. «Ideario Institucional». S/E
Mato, Daniel. 2014. «No “estudiar al subalterno”, sino estudiar con grupos sociales “subalternos” o, al menos, estudiar articulaciones hegemónicas de poder». Desafíos 26, n.o 1: 237-64. ISSN 0124-4035. https://www.redalyc.org/pdf/3596/359633175008.pdf
Ríos, Beatriz. 2007. «La pedagogía crítica y Paulo Freire: aportaciones conceptuales». Revista de ciencias de la educación, n.o 212: 397-407. ISSN 0210-9581.
Visotsky, Jessica. 2013. «Voces que nacen desde abajo. Metodologías cualitativas en la investigación histórica y social». Revista nuestrAmérica 1, n.o 1: 75-96. ISSN 0719-3092. https://doi.org/10.5281/zenodo.6873144 / https://www.redalyc.org/pdf/5519/551956257005.pdf
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by-nc-sa/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Copyright (c) 2023 Ariel Ramón Gerardo Paredes García