Youths and secondary education in the context of a pandemic
HTML (ES)

How to Cite

Medina , M. (2022). Youths and secondary education in the context of a pandemic. Avances En Ciencias Sociales, (1), e6571179. https://doi.org/10.5281/zenodo.6571179

Abstract

This advance presents a synthesis of an investigation that seeks to know who are the young people with whom we interact at school, in this sense we establish a dialogue with the category of "juvenile condition". The research methodology was participatory, linked to situations present in the daily life of public schools in Argentina. We work from experiences carried out in a secondary school in the city of Bahía Blanca. The experiences are carried out in a sixth-year classroom space throughout 2021. We discovered that the forms of interaction of the youth are diverse and that, regarding the modes of accessibility or not, the differences have been found to be more exposed from the contexts that the pandemic has imposed on us. Young people from the most vulnerable social classes have not had educational continuity in the same way as those who could access the internet and with a personal device. These experiences challenge us as teachers in our role and especially in the way we build a bond with young people, trying to get to know them from their singularities and respecting their ways of constituting themselves as subjects.

https://doi.org/10.5281/zenodo.6571179
HTML (ES)

References

Barbero, Jesús. 2008. “Reconfiguraciones de la comunicación entre escuela y sociedad”. En Nuevos temas en la agenda de política educativa, editado por Emilio Tenti Fanfani. Buenos Aires: Siglo XXI Editores.

Brachi, Claudia e Inés Gabbai. 2013. “Subjetividades juveniles y trayectorias educativas: tensiones y desafíos para la escuela secundaria en clave de derecho”. En Culturas estudiantiles. Sociología de los vínculos en la escuela, editado por Carina Kaplan. Buenos Aires: Miño y Dávila.

Feixa, Carles, Ariadna Fernández-Planells y Mónica Figueras-Maz. 2016. “Generación Hashtag. Los movimientos juveniles en la era de la web social”. Revista Latinoamericana de Ciencias Sociales, Niñez y Juventud 14, n.o 1. https://www.redalyc.org/pdf/773/77344439006.pdf

Feixa, Carles. 1999. “De jóvenes, bandas y tribus. Antropología de la Juventud”. En De culturas, subculturas y estilos. Barcelona: Ariel.

Maggio, Mariana, 2021. Educación en pandemia. Guía de supervivencia para docentes y familias. Buenos Aires: Paidós Educación.

Margulis, Mario y Marcelo Urresti. 2011. “La juventud es más que una palabra”. En La Juventud es más que una palabra: ensayos sobre cultura y juventud, editado por Mario Margulis. Buenos Aires: Editorial Biblos.

Nobile, Mariana. 2014. “Emociones, agencia y experiencia escolar: el papel de los vínculos en los procesos de inclusión escolar en el nivel secundario”. Revista Latinoamericana de Estudios sobre Cuerpos, Emociones y Sociedad - RELACES 6, n.o 14.

Nuñez, Pedro y Lucía Litichever. 2015. Radiografías de la experiencia escolar, Ser joven(es) en la escuela. Ciudad Autónoma de Buenos Aires: CLACSO – Grupo Editor Universitario.

Reguillo Cruz, Roxana, 2000. Emergencia de culturas juveniles: estrategias del desencanto. Barcelona: Grupo Editorial Norma.

Sirvent María Teresa y Luis Rigal. 2014. “Investigación Acción Participativa. Un desafío de nuestros tiempos para la construcción de una sociedad democrática “. VI Congreso de Investigación Cualitativa en Ciencias Sociales. I Post Congreso ICQI (International Congress of Qualitative Inquiry) Córdoba, 2 y 3 de octubre.

Vommaro, Pablo. 2016. “Prácticas, subjetivaciones y politizaciones: Las dinámicas de movilización juvenil en la América Latina Actual. En El sistema es antinosotros. Culturas Movimientos y resistencias juveniles, editado por José Manuel Valenzuela Arce. México: Gedisa; UAM; El Colegio de la Frontera Norte.

Weiss, Eduardo. 2012. “Los estudiantes como jóvenes. El proceso de subjetivación”. Perfiles Educativos XXXIV, n.o 135.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

Copyright (c) 2022 admin