Epistemological Foundations of Social Psychology and its Practices at a Public University in Quito in the Period 2021 – 2022
PDF (ES)
HTML (ES)

Keywords

social psychology
epistemology
education
cognitive-behavioral

How to Cite

Bravo Muñoz, C. ., & Viteri Bazante, F. . (2024). Epistemological Foundations of Social Psychology and its Practices at a Public University in Quito in the Period 2021 – 2022 . Revista nuestrAmérica, (23), e12696750. https://doi.org/10.5281/zenodo.12696750

ARK

https://nuestramerica.cl/ark:/53698.12696750

Abstract

The present article is a compendium of the historical evolution of Social Psychology, highlighting its object of study, influential figures, differences between American and European currents, and the impact of sociopolitical events. It focuses on scholars who have significantly contributed to the understanding of interactional and group processes. It also analyzes the training in psychology at a Public University in the Metropolitan District of the city of Quito, with an emphasis on the cognitive-behavioral approach and the integration of social perspectives in student training. This approach provides a solid theoretical foundation and applicable practical skills. The importance of research based on cognitive-behavioral approaches and local contributions is emphasized, highlighting the relevance of regional research in the development of the discipline. Ultimately, this compendium illustrates the relevance of Social Psychology for understanding human behavior in social contexts and its implications for contemporary society, emphasizing its practical applications and global reach. It is a valuable resource for scholars and those seeking to apply principles of Social Psychology in a constantly changing world.

https://doi.org/10.5281/zenodo.12696750
PDF (ES)
HTML (ES)

References

Álvarez-Gayou Jurgenson, Juan Luis. 2003. Como hacer investigación cualitativa. México: Paidós.

Balseca-Bolaños, David Francisco y Frank Bolívar Viteri-Bazante. 2021. «La justificación científica de la Psicología: aportes desde la epistemología». En Filosofía hoy: Un abordaje interdisciplinario de lo humano, coordinado por Darwin Reyes-Solís, 87-101. Quito: Universidad Politécnica Salesiana. http://dspace.ups.edu.ec/handle/123456789/20313

Baron, Robert. A. y Donn Byrne. 2005. Psicología Social, 10.a ed. México: Pearson Educación.

Crespo Suárez, Eduardo. 1995. Introducción a la Psicología Social. Madrid: Editorial Universitas. https://dialnet.unirioja.es/servlet/libro?codigo=63992

Denzin, Norman K. y Yvonna S. Lincoln. 2005 «Introduction: the discipline and practice of qualitative research». En The Sage Handbook of Qualitative Research, 3.ª ed., editado por Norman K. Denzin y Yvonna S. Lincoln, 1-32. Thousand Oaks, CA: Sage.

Durán García, Martha y María Lara Losada. 2001. «Teorías de la Psicología Social». Cuadernos hispanoamericanos de Psicología 1, n.o 2: 23-44.

El-Sahili, Luis Felipe. 2013. Psicología Social. Guadalajara, Jalisco: Helénica SA.

Fiske, Susan. T. y Shelley E. Taylor. 1991. Social cognition. New York: Mcgraw-Hill.

Gil Lacruz, Marta. 2007. Psicología Social. Un compromiso aplicado a la salud. Zaragoza: Prensas Universitarias de Zaragoza. https://acortar.link/dYWz4h

Grisez, Jean. 1977. Métodos de la Psicología Social. Madrid: Morata.

Hogg, Michael A. y Graham M. Vaughan. 2010. Psicología Social, 5.a ed. Madrid: Editorial Médica Panamericana.

Ibáñez Gracia, Tomás, editor. 2012. Introducción a la Psicología Social. Barcelona: Editorial UOC. http://digital.casalini.it/9788490292938

Jiménez Moreno, José Alfonso (2017). «Epistemología de la Psicología: ¿es posible pensar un fundamento existencialista?». Protrepsis, n.o 13: 75-85. https://doi.org/10.32870/prot.i13.145.

Kimble, Charles, Edward Hirt, Rolando Díaz-Loving, Harmon Hosch, G. William Lucker y Michael Zárate. 2002. Psicología Social de las Américas. México: Pearson Educación.

Mann, León. 2008. Elementos de Psicología Social. México: Limusa.

Montero, Maritza. (1980). «La Psicología Social y el desarrollo de comunidades en América Latina». Revista Latinoamericana de Psicología 12, n.o 1: 159-70. https://www.redalyc.org/pdf/805/80512113.pdf

Morales, José Francisco, Miguel Moya, Elena Gaviria e Isabel Cuadrado. 2007. Psicología Social, 3.a ed. Madrid: McGraw-Hill Interamericana de España.

Moscovici, Serge. 1985. Psicología Social. Barcelona: Paidós Ibérica.

Myers, David G. 2005. Psicología Social. México: McGraw-Hill Interamericana.

Nunnally, Jum C. 1978. Psychometric Theory. New York: McGraw-Hill

Páez, Darío, Itziar Fernández, Silvia Ubillos y Elena Zubieta, coords. 2004. Psicología Social, cultura y educación. España: Pearson Educación.

Páez, Darío, José Valencia, José Francisco Morales, Bernabé Sarabia y Nicanor Ursua. 1992. Teoría y método en Psicología Social. Barcelona: Anthropos.

Rodríguez, Clein. 2012. Psicología Social. México: Red Tercer Milenio.

Tolfo, Suzana da Rosa; Maria Chalfin Coutinh, Davi Baasch y Joana Soares Cugnier. 2011. «Sentidos y significados del trabajo: un análisis con base en diferentes perspectivas teórico-epistemológicas en Psicología». Universitas psychologica 10, n.o 1: 175-88. http://www.scielo.org.co/scielo.php?pid=S1657-92672011000100015&script=sci_arttext

Viteri Bazante, Frank Bolívar y Rómulo Ignacio Sanmartín García. 2023. «Bases epistemológicas de la intervención psicosocial: una fundamentación de la práctica basada en evidencia». Revista InveCom 3, n.o 2. e-ISSN: 2739-0063. https://doi.org/10.5281/zenodo.8055808

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

Downloads

Download data is not yet available.