Social praxis and popular education for liberation in diverse educational contexts
HTML (ES)
Revisiones (ES)

Keywords

pedagogy
education
praxis
transformation
awareness

How to Cite

Cáceres-Correa, I. (2022). Social praxis and popular education for liberation in diverse educational contexts. Avances En Ciencias Sociales, (2), e7092687. Retrieved from https://nuestramerica.cl/ojs/index.php/avances/article/view/e7092687

Abstract

The proposed article presents a theoretical reflection based on the author's experience as an educator, addressing the application of liberating pedagogy in popular education contexts. It begins with a review of theoretical influences, highlighting the ideas of Ellacuría, Dussel, and Freire. The text emphasizes the importance of praxis and ethics in education, focusing on how individuals interact and transform their reality. The methodology used is based on a qualitative analysis of the author's experience as a facilitator in a training institute and a high school. The observed results are discussed, indicating significant changes in the participants' attitudes and awareness. The discussion highlights the coherence between theory and practice, recognizing the complexity of implementing popular education in institutional contexts. In conclusion, the importance of liberating pedagogy and popular education is underscored as complementary resources for developing critical thinking in students of social sciences and humanities.

HTML (ES)
Revisiones (ES)

References

Apel, Karl-Otto y Enrique Dussel. 2004. Ética del discurso y ética de la liberación. Madrid: Trotta.

Apel, Karl-Otto, Enrique Dussel y Raúl Fornet-Betancourt. 1992. Fundamentación de la ética y filosofía de la liberación. México: Universidad Autónoma de México-Iztapalapa; México: Siglo XXI Editores.

Dussel, Enrique. 1998. Ética de la liberación en la edad de la globalización y la exclusión. Editorial Trotta.

Dussel, Enrique. 2001. Hacia una filosofía política crítica. Bilbao: Editorial Desclée de Brower.

Ellacuría, Ignacio. 1991. Filosofía de la realidad histórica. El Salvador: UCA.

Freire, Paulo. 1963. «Conscientização e Alfabetização. Uma nova visão do Processo». Estudos Universitários, n.o 4: 5-23. ISSN 2675-7354. https://periodicos.ufpe.br/revistas/estudosuniversitarios/issue/view/3367

Freire, Paulo. 1969. ¿Extensión o comunicación? Santiago de Chile: ICIRA.

Freire, Paulo. 1969. ¿Extensión o comunicación? Santiago de Chile: ICIRA.

Freire, Paulo. 2005. Pedagogía del oprimido. México: Siglo XXI Editores.

Grosfoguel, Ramón. 2013. «Racismo/sexismo epistémico, universidades occidentalizadas y los cuatro genocidios/epistmicidios del largo siglo XVI». Tabula Rasa, n.o 19: 31-58. ISSN 2011-2742. https://doi.org/10.25058/20112742.153

Samour, Héctor. 2017. «Posibilidades de una filosofía crítica de la historia después de la crisis de “la filosofía de la historia”». Hermenéutica Intercultural, n.o 27: 29-67. ISSN 0719-6504. https://ediciones.ucsh.cl/index.php/hirf/article/view/491

Torres Carrillo, Alfonso. 2009. «Educación popular y paradigmas emancipadores». Pedagogía y Saberes, n.o 30: 19-32. ISSN 2500-6436. https://doi.org/10.17227/01212494.30pys19.32

Zemelman Merino, Hugo. 1992. Los horizontes de la razón. Barcelona: Antrophos.

Zemelman Merino, Hugo. 2011. Conocimiento y Sujetos Sociales. Contribución al estudio del presente. La Paz: Vicepresidencia del Estado Plurinacional de Bolivia.

Zubiri, Xavier. 1995. Estructura dinámica de la realidad. 2.a edición. Madrid: Alianza editorial.

Zuchel, Lorena. 2014. «Ignacio Ellacuría, filósofo cristiano: Reflexión filosófico-teológica sobre la inexorable acción de cargar con la realidad». Teología y Vida 55, n.o 4: 631-51. https://dx.doi.org/10.4067/S0049-34492014000400004

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

Copyright (c) 2022 Ismael Cáceres-Correa